Saturday, April 9, 2011

Cerita Sukan dan Motivasi Diri

Betullah org kata, bila dah sekali kena, akan addict.. Hehehehehe

Ok, dari zaman sekolah sampai la ni...seigt aku, aku hanya terlibat ngan sukan hanyalah pada waktu sekolah rendah. Masuk je sekolah menengah, tetiba aku jadi malas yg amat utk join sukan. Tak mo main hoki walaupun kekawan team hoki ajak main wakil sekolah menengah ngan alasan aku takut hitam. Maklumlah masa sekolah rendah aku main beriya, hitam legam kulit aku. Masa hitam tu, aku try pakai cincin emas, aduhai..buruk giler aku rs. Menjadi satu phobia sampai skrg aku rs cincin emas kuning tak sesuai ngan aku. Lgpun aku ni bukannya suka pakai brg kemas pun. Dari dulu konon nak beli satu, semata2 utk simpanan. Tp sampai la ni, satu urat emas pun aku tak beli.

Back to the topic. Masuk sekolah menengah aku asyik ngelat PE. So sampai la ni lah, aku tak main sukan. So this year, bila kekawan ajak main sukan....aku terasa cam, why not I try. Selalu sgt buat sukan yg tak perlukan teman, why not try kan as I told earlier in previous post.

So skrg ni aku dah try main futsal dan badminton.

1. Futsal: I know I can play if I focus. Aku sbnrnya agak menyesal bila aku tak show my full commitment dan my strength. Yelah kan, asyik pikir negatif jer kan. So performance pun ntah apa2. Bila last minute br nak tunjuk komitmen, sapa nak tgk dah kan. Yelah, 2 minggu training, last day br nak tunjuk? tak der sapa nak pandang dah. Tp aku rs puas hati gak ler, atleast last day aku tunjuk gak, sbnrnya aku blh buat kalau aku fokus. So kalau 2 weeks training tu aku buat betul2, mesti aku lagi bagus jadinya. So skrg ni walaupun futsal dah abis, tp teringin sgt kaki ni nak sepak bola. Tetiba timbul idea nak beli bola sebijik dan try main2 kat umah. Supaya skill tu tak ilang.

2. Badminton: Aku biasa main dpn umah without court dan net. Selama ni dgr jer team lain terer main. Macam2 cerita dgr. So bila dgr ckp org yg org lain terer, kita yg tak pernah main utk lawan org, terasa la cam aduuhhhh...takutnya lawan org pandai. Tp bila main td, aku rs blh je beat derang. Walaupun aku br main, aku rs aku mampu jer main ngan derang. Bila +ve thinking dtg, kita ada stamina, insyaallah leh beat. Walaupun rules aku tak th, tp referee ada utk ckp apa2 pasal rules. Tp td x dpt beat derang sbbnya my partner pun dah takder mood so mungkin motivation dia pun dah down. Dan aku plak terketar2 tgn sbb tak mkn. Mmg plan nak bekfes, tp biasalah bila ada jer benda yg buat aku berdebar, mesti tak lalu mkn. So aku main dgn perut lapar. Dah try 3/4 of my best. Insyaallah next time blh jer beat derang. At least aku tahu tahap aku pada badminton ni kat mana. Yang pasti aku tahu, aku sbnrnya leh main.

Apa2 pun sbnrnya motivation. Think +ve and everything become real to u. Bila aku dah lalui semua ni, now I know, actually aku blh jer buat semua benda yg aku rs tak blh selama ni. Tp aku yg takut nak cuba. Nanti aku citer plak pasal phobia aku. Selalu jer dlm kepala kata tak mampu buat. Padahal sebenarnya aku blh. Cuma aku ni takut nak start hadapinya. Bila dah start, aku ok jer. 

Sbnrnya dah byk benda yg berlaku dlm diri aku yg Allah nak tunjukkan sbnrnya aku mampu hadapi segala ujian dlm hidup. Dr zaman sekolah (mungkin sblm2 tu lagi tanpa aku sedar), aku sbnrnya blh kalau aku yakin dan usaha.

1. Masa sekolah rendah, aku selalu rs kekawan aku jer yg terer math. Padahal aku pun terer. Bila aku masuk sekolah menengah, aku usaha, dan fokus dlm math..hasilnya aku berjaya jadi best student utk form 3 dlm subjek math. Glamer jap bila aku byk kali dpt 100 dlm paper.
2. Selalu rs kekawan lain jer yg pandai, aku tak pandai. Tp bila aku fokus dlm AddMath, aku challengekan diri aku, hasilnya aku berjaya jadi Pembimbing Akademik utk subjek Math. Kena ajar kekawan subjek Math.
3. Dulu bg aku Fizik aku mmg fail. Aku bodoh fizik. Padahal, aku yg selalu ambik ringan pasal study. Buat nak tak nak. Cikgu ngajar, aku tak fokus. Time cikgu ajak nyanyi sblm start kelas, beriya nyanyi. Tp time bljr, byk main. Hasilnya mmg teruk. Tp bila aku tetiba terasa nak study betul2 satu subjek tu, satu mlm aku tak tidur, study ngan kawan aku. Kawan aku ajar...hasilnya, elok jer aku dpt result utk ujian bulanan. Tp tu la, aku ni cam lalang...time angin rajin dtg, aku ikut la..kalau tak ntah apa2. Cam Fizik utk Pre-Trial SPM, aku fail, dpt P8. Tp aku usaha sikit jer, Dpt la P7. Dan akhirnya mujur utk SPM aku dpt C6.
4. Masa aku ambik Master. Aku tak budget pun aku dpt elok. Tp entahaler, motivasi aku agak kuat gak ler time first sem, tambah plak pikir aku study guna scholar TM, so cam satu tanggungjawab utk aku. Eh, elok jer aku dpt semua A utk semua subjek bg sem 1. Dan tetiba ia menjadi satu motivasi bg aku. Syukur alhamdulillah, ia berterusan sampai ke final sem. Kecuali cacat satu subjek elektif. Aku mmg tak reti pun subjek tu. Member study aku dah ajak aku kuar dari kelas tu, register kelas lain, tp aku ni degil. Padan muka aku sbb elok jer semua subjek A, tetiba ada satu subjek B. Nyesal tak igt aku.
Byk la sbnrnya yg berlaku dlm hidup aku benda2 +ve kalau aku concentrate dan usaha. Tp kenalah selalu aku motivate diri ni supaya perasaan tu akan selalu berkekalan. Byk penyesalan dlm idup aku disebabkan endah tak endah aku ni. Rugiiiiiii

Td on the way back, aku berpikir. Aku sbnrnya mampu hadapi semua ujian dari Allah, cuma aku kena tabah hadapi semua tu dan lbh kuat berusaha. Dan tetiba aku rs betul la apa yg dikata, Allah takkan bg ujian yg tak mampu hambanya hadapi. Kkdg kita jer rs kita tak mampu, tp Allah Maha Mengetahui, dia tahu kita mampu, tp kita jer yg tak usaha lbh.

Insyaallah, aku akan tabah dlm hadapi segala ujian dariNya. Dan now tetiba aku rs semangat nak teruskan perjuangan dalam hidup. Yg penting, aku tak leh MALAS!!!!

Next, aku nak try main tenis plak. Td borak2 ngan kawan, dah ada dh geng. Yeahaaaaaa!!!!!!!!

No comments: