Wednesday, April 13, 2011

Emma Maizura - Ada Cinta di Hati

Mereka ditakdirkan lahir sebagai pasangan kembar seiras. Walaupun dari segi lahiriah tiada bezanya, tapi batiniah mereka tidak sekata. Adlyna seorang gadis yang langsung tidak takut pada halangan sehinggakan apa yang diingini mesti dikota. Bagi Adreena pula, dia seorang yang lembut hati dan mudah mengikut kata. Lantaran, dia sering dipersendakan oleh kakak kembarnya. Adlyna hebat di pentas peragaan. Kerlipan cahaya yang sering menyimbahi tubuhnya menyebabkan dia seperti berada di awang-awangan. Sehingga, dia nekad meninggalkan majlis perkahwinan di saat-saat akhir demi memenuhi tuntutan hatinya. Akibatnya, Adreena yang terpaksa menjadi korban saudara sendiri. Keterpaksaan Syukri dan Adreena menjadi pasangan suami isteri menyebabkan hubungan itu bergantung tidak bertali. Tiga tahun mereka melayari bahtera yang tiada nakhoda, dan selama itu semuanya menjadi rahsia. Indah di mata orang tapi derita di hatinya. Kesetiaan Adreena dicabar dan diasak-asak. Sampai bila dia harus berdiri dan terima segalanya dengan redha? Ya… selagi ada cinta di hati, dia harus lakukan sesuatu biar apa jua natijahnya. Dia sering diterjah dengan pepatah, ‘air dicincang takkan putus.’ Tapi, di mana kebenaran kata-kata itu kalau hatinya sering disiat-siat dan dilapah tiap ketika? Dan bagaimana dengan Adlyna? Bahagiakah dia setelah mencipta duka?
Komen aku:
Buku ni asalnya ada kat tepi katil aku. Adik aku yg baca. So ahad mlm tu, kononnya aku ambik la buku ni utk aku baca sblm terlelap. Sekali aku baca buku ni sampai kul 4 lbh pagi. Tu pun aku paksa tutup buku tu pikir aku nak keje esoknya. Bahananya aku tak cukup tido dan pi keje dlm keadaan kepenatan dan kengantukkan melampau. Padan muka.

Berbalik pada citer tu. Bagi aku, ok lah utk dibaca. Menarik la. Cuba aku tak fhm, kenapa yek penulis2 ni suka sgt guna anak2 korporat sbg hero dan heroin derang yek? Cam org2 kaya jer ada kenikmatan cinta2 gitu. Aku pun tak th apa reason derang. Mungkin sbb dlm jln citer tu, ayah pompuan tu ugut menantu dia dgn harta kot. Tp rsnya benda tu tak strong pun. Blh jer guna cara lain. Sbb pasal maruah2 ni, siapa pun org tu, semua org ada maruah yg perlu dijaga. Org kmpg ker, org susah ke, still derang pun ada maruah utk dijaga. Semua org akan rs malu kalau maruah tercalar.

Sapa nak baca citer ni, blh jer. Ok jer sbnrnya citer dia. Menarik la gak. Happy ending punya citer. Standard novel melayu. Hehehe

p/s: Org kata Hlovete (betul ke eja?) novel dia best. Kat umah berderet novel dia, tp aku lom baca lagi.