Friday, April 15, 2011

Cerita Klbhn dan Kkrgn Diri


Minggu lps aku join training atas tu selama 3 hari kat Kolej TM. Penat sbb tiap2 hari pi balik menempuh jam, mujur lalu MEX highway. Maklumlah dah biasa pi balik ofis dkt jer dan jam pun kejap jer. 

First day training tu, aku dtg lmbt sbb tak lalu MEX. Lalu jln biasa, so jam dia aduhai. Sampai2 jer, derang dah start. Derang pun dah buat grup masing2. Aku nmpk kat blkg ada dua grup laki dan dpn 2 grup pompuan. Disebabkan kerusi yg lbh hanya kat tmpt lelaki dan geng2 lelaki yg masih kekurangan ahli, aku ngan member terpaksa berpecah dan join dua grup lelaki tu. So, member aku the only girl dlm grup tu dan aku the only girl dalam grup aku.

So bila trainer minta sediakan nama grup, mamat2 ni buat dajal kat aku... bg nama grup First Lady merujuk kepada aku the only lady in that grup dan tak pasal2 aku jadi ketua. Ceh!!! Tp derang2 ni sporting, even aku ketua, tp bab2 presentation ke apa, kitoarg gilir2. So masing2 kena contribute suara dan tangan utk presentation dan menulis.

After morning break, tetiba ada sorang lagi pompuan masuk dan join my grup. And mamat2 tu terpikir2 sama ada nak tukar nama ke tak. Tp derang decide maintain nama, and still merujuk that first lady adalah aku. Second lady tidak dikira. Mmg hampeh..

This training byk menyedarkan diri kita. Who we are. Apa contribution kita pada company, what we do for the company. Apa wekaness kita, apa strength kita, apa impian kita, apa yg kita lakukan utk mencapai impian kita. Macam2.

So dalam salah satu tugasan kitaorg, kitaorg kena discuss in grup, and come out apa kita nyer weakness and strength. Just bg dua jer for each. So masing2 tulis bhgn masing2 dan presenter akan present what are our weakness and strength.

Next tugasan, for each weaknesses, kitaorg kena discuss in grup, mcmn nak atasi weakness kita semua tu. So kitaorg in grup bincanglah satu2 weakness setiap org. And org tu perlulah nyatakan apa maksud weakness korang tu, means kalau rs communication skills menjadi satu weakness, so nyatakan sbb apa. Sbb perckpan tak lancar ker, malu ker, gagap ker, or apa2. Just explain first then kita discuss apa nak buat based on that explaination tu.

So when we discussed tu, this lady in my grup (of course not me la) ada la tulis dia nyer weakness adalah time management. So kitaorg minta dia explain la lbh detail maksud weakness dia tu. And you know what.....she told us that sbnrnya dia takder weakness langsung. Dia just tulis sbb terpaksa. Kitaorg cam terdiam kejap. And aku tgk muka mamat2 tu smcm jer masing2. Aku pun tak th la, minah tu sama ada over confident, or bergurau. Tp cara dia berckp tu, mmg tak nmpk pun ia adalah satu gurauan. Sbb muka dia sungguh serius  dgn kerutan kat dahi dgn gaya2 tgn sekali. So mamat2 ni just continue without asking this lady camner nak atasi masalah time management ni. 

For me, takper kalau ko confident yg diri ko tak der kecacatan. But, cara berckp utk menunjukkan anda overconfident tu, kkdg buat org nyampah dan meluat. Ada gak org yg confident ngan diri dia, tp mungkin cara perckpan dia tu, buat org blh terima confident level dia yg tinggi ni.

And this lady, yg mengatakan time management tu adalah not her weakness, membuatkan aku rs nak tergelak. Kenapa aku gelak?? Sbbnya 3 hari training, 3 hari gakler dia selalu masuk lambat. Selalu jer masuk after morning break. Not breakfast time, tp morning break which is at 10 am++. How come dia kata time management not her weakness??

6 comments:

Rin Ahmad said...

tak ada kelemahan diri?
amazing... dia saja nak fikir positive la tu kot... tapi jangan laa eksyen lak ye...

hehehehe

plug2pin said...

dakpe kalau dia nak think positive pun...tp cara ckp dia tu seolah2 org eksyen..I'm perfect OK!!
tu yg buat semua org cam terkedu bbrp second dan semua org dan2 jer sambung diskus sesama kitaorg, tak tanya further question pun kat dia, ala2 ignore..Huhu

Cik Liza said...

org yg hebat akan mengakui kelemahan diri.. lols dan memperbetul..

rasanya einsten pon xmengaku dia genious.. ahaks...

plug2pin said...

kan2...
selalunya org yg betul2 hebat akan lebih merendah diri

Wangi74 said...

Apa ke sengallah..cakap jelah..agaknya dia ingat time management just utk kerja..time tak kerja..tu tak dikira kot..

plug2pin said...

entahler apa yg bermain di pikiran dia...