Wednesday, February 4, 2009

Iman dan Kehidupan

I love reading books. Tp jahatkan sbb asyik la baca buku yg bukan ke arah akhirat. Aku suka beli buku, byk buku2 kat dlm bilik tp byk gak yg lom baca. Ada tu masih dlm plastik.

Buku ni dah lama gak beli tp tu la kan..bila nama jer ke arah agama, cam lembab jer nak baca.

Kkdg pelik kan ngan diri kita dan org2 Islam sekeliling kita. Kalau pasal nama jer agama, mcm2 jelah alasan. Cam aku baca buku2 pasal agama jer, mcm2 la perasaan ada. Rasa pening kepala la, rs tak tenang la, mcm2 lah.

Sebenarnya kan dah lama gak ler aku tertanya2 diri sendiri. Kenapa yek aku seolah malu nak ngaku bila aku suka join org2 yg suka buat2 benda baik cam join kelas agama, join org2 smbhyg jemaah. Apa2 yg ke arah akhirat la dlm erti kata. Kalau dgr bacaan Al-Quran or zikir or nasyid dlm kereta, time sampai kat tol, mesti tukar radio lain. Tak bg org tahu. Dgn erti kata, malu kalau org kata "wah, baiknya dia. Konon alim la tu"

Kita lebih bangga utk ngaku kita jahat, kita pi situ, sini, buat itu ini tp malu nak ngaku kita nak jadi baik...Dan pelbagai alasan yg kita buat utk jadikan yg kita tak nak ikut apa yg Allah suruh. Cam member aku ckp, dia agak frust bila dia baik sgt dulu tp end up ada something happen tu her. So dia dah mls nak jadi baik. Aku pun tak tahu nak nasihat dia camner. Sbb bagi aku tu adalah ujian dari Allah nak tgk dia camner.

Cam tutup aurat ker, dari dulu hingga skrg ayah aku dok bising ngan cara pemakaian kitoarg tp biasa lah, ada jelah alasan dlm hati ni. Aku tahu everyday ada je dosa yg aku buat with many excuses. Cam selfish kan. Kita nak Allah bg itu ini kat kita tp kita ada tak buat seperti mn yg Allah minta? Mujurlah Allah itu Maha Pengampun dan Maha Pengasih.

Kkkdg pikirkan, aku ni masih byk la tak tahu pasal agama sendiri walaupun born as Muslim. Masih byk lagi larangan yg Allah ckp tp aku buat. Hopefully one day aku akan cuba ubah utk menjadi yg terbaik. Kkdg terpikir gak, camner yek keadaan bila kita mati nanti. Camner nak hadapi kematian sbb org kata kematian itu menyakitkan. Apakah kehidupan kita nanti? Syurgakah kita? Nerakakah kita? Kalau neraka, sanggupkah kita hadapinya?


No comments: