Thursday, September 2, 2010

Arisa Eriza - Bini Aku Tomboy Ke?


Aku baca buku citer ni. Beli sblm puasa ari tu, bila yek? Nak kata lama, takder la lama sgt kan. Aku kan jarang beli buku citer Melayu sbb cam klise, citer sama jer, laki kaya, pompuan susah, dipaksa kawin kontrak, then tak jadi cerai sbb dah sayang menyayangi and bla bla bla..

So ari tu ternmpk kat Popular. Nampak cam menarik sbb teringat citer apa yek aku pun dah lupa tp still igt cover dia camner. So aku budget citer dia menarik cam citer tu dan aku nmpk pun cam jalan citer dia lain. Tp masa kat Popular aku tak beli sbb masa tu duit tak cukup..hehehe

So masa pi Alamanda one day, aku nmpk dan aku dan adik sesama beli buku citer Melayu (aku tak mo beli buku English sbb ada byk lagi lom baca). 

Aku baca separuh kot. Aku kan kalau membaca, aku suka visualizekan benda tu. Baru aku leh fhm jalan citer. Even kalau aku study buku2 ilmiah pun, aku selalu mengimaginekan benda tu supaya aku fhm. Sbb tu masa aku ambik Master, aku dpt bagus nyer result sbb ada org yg rajin melayan kerenah aku utk terangkan pada aku hingga aku fhm. Thanks fren (cam la mamat tu baca blog aku..hahaha)

Bg pendapat aku la kan, masa aku mula2 baca tu, ok lagi..tp bila lama2 cam mengarut jer. Hahaha...Dan makin lama makin tak best. Dan ada part yg tak perlu pun masuk, cam takder kaitan sgt pun, even kalau buang org2 tu, jln citer tetap tak berubah pun. 

Tu yg aku baca sekerat jln jer. Then aku tinggal. Cuma dua hari lepas jer sbg ambik syarat, aku abiskan gak. Tu pun skip2. Walaupun skip2, tp fhm la citer dia dari awal hingga akhir.

Kalau ikut pendapat aku, citer ni tak best. Mungkin dari berjuta2 org, aku sorang jer yg tak suka kot (tak kisah la sbb aku yg tukang kuar duit kan?). 

But utk review, citer ni pasal pompuan tomboi ni anak datuk (standard kalau cun jer anak datuk..hahaha. Xder ke citer pasal gadis kampung bercinta ngan laki kampung yek?). So kenal Abg Din secara tak sengaja yg igtkn dia ni laki. So Abg Din ni dah terjatuh cinta ngan Zack (si tomboy) and dia budget dia ni dah gay ke apa kan dah suka sama lelaki.

Then org gaji Zack, Arin pun minat kat Zack sbb igtkn dia laki. Sampaila terjumpa IC Zack yg dia pompuan. So Arin frust dan bengkek ngan Zack sbb igtkn Zack tu tipu dia. Dlm masa yg sama family Zack nak jodohkan Zack ngan member dia sendiri, Azim. Azim ni playboy, tu yg Zack takmo. 

Pasal Abg Din plak, dia menghilang jap sampaila jumpa balik ngan Zack masa bercuti kat PD. Then derang bercinta dan plan kawin (masa ni Abg Din dah th la dia pompuan masa Zack pakai baju pompuan jumpa ngan dia). Azim ni plak, dia rs dia dah jatuh cinta kat kawan sendiri. Tp dah Zack pilih Abg Din.

Zack kawin ngan Abg Din, tp mlm lepas nikah, derang accident. So Abg Din meninggal. Azim sbb sayang kat Zack, dia pun ajak Zack kawin. 

Nak citer lelbh, baca sendiri la syok sikit kan....

2 comments:

Diana Ishak said...

the best ever buku melayu yang i pernah baca - ..dan bunga pun berguguran by Liena Alfira Malik.

That was bila entah, time buat praktikal 1st degree dulu. Pastu dah taknak baca buku melayu dah sebab takut tak jumpa lagi buku yg se-best buku tu.

plug2pin said...

..dan bunga pun berguguran tak sure pernah baca ke tak. rsnya lom baca. best yek? nak try tgk lah

ari tu pi popular, tgk the best seller nyer buku, nmpk menarik, terus suh adik beli.

skrg adik tgh baca, katanya best. tgh tunggu turn