Tuesday, October 25, 2011

Jangan Tidak-Tidak – HM Tuah

jgntidak2

Buku ni sbnrnya dah beli lama. Dah teruk dah rupanya..tp tuan punya buku asyik baca sikit2 tak pernah nak abis baca.

Last week, aku rs down dan rasa malas giler nak buat keje. Cam takut plak nak pi keje. Aku rs aku takleh la nak biarkan perasaan gitu menguasai diri aku kan? So pikir2, its better aku baca buku2 motivasi. Bagi semangat sikit utk teruskan hidup ni.

Alhamdulillah, abis gak baca buku ni selama seminggu (ambik masa dlm 3 hari jer pun, baca time minum2, free2).

Rasa bermotivasi la sikit after baca buku ni. Sbnrnya aku mmg suka pun baca buku2 penulis ni. Sbbnya buku dia sempoi. Lebih cerita pengalaman2 dia dan gak org2 sekeliling dia.

Banyak la nasihat2 yg diberi yg buat aku rs bersemangat terutama part last tu.

Pasal pengalaman seorg Gabenor Sarawak suatu ketika dulu yang pernah dihina oleh org disebabkan kemiskinan dia. Tp dia tak ambik penghinaan org tu sebagai melemahkan semangat dia, tp dijadikan satu booster utk dia berjaya dlm hidup dia sehingga dia berjaya skrg. Bagi dia, kalau tidak dikencing org pada masa dulu, mungkin dia masih lom sedar. Tp dia berterima kasih pada org yg mengencingkan dia, buat dia sedar siapa dia… Dan dia tak mau lagi dihina org sebegitu sekali.

Aku take it as positive thing utk diri aku. Walaupun segala dugaan yg ada dlm hidup aku, aku takleh take it sebagai suatu yg melemahkan semangat aku but take it as challenge. Aku akan cuba the best supaya aku jadi seorg yg berjaya dalam hidup walaupun mungkin org2 sekeliling tak pandang pun akan kejayaan aku, tp sbg kepuasan utk diri sendiri.

Kalau kita usaha, insyaallah ada habuannya….

Nak tahu lagi lanjut…bacalah sendiri..hehehehe

No comments: