Wednesday, July 28, 2010

Twilight - Stephenie Meyer


Buku ni sebenarnya dah lama beli, since last year during International Book Fair. Tp dok baca sikit2. Baca dua tiga chapter then tutup continue buat benda lain. So takes time to finish this book.

Bila membaca novel, I like to imagine the person in the book. Bila dia ckp hero and heroin mcm2 ni, so aku suka imagine how the look like. Supaya dgn ini, pembacaan menjadi lebih menarik. 

Masa start baca buku ni, I cant imagine how the hero or heroin looks like. So bila dah start kuar, I stop reading the book, and continue to watch the movie. I love the movie version. Kalau semua org tergilakan si Edward itu, but for me, I prefer Dr Cullen..hehehe

So bila movie udah dlihat, its easier for me to imagine the person involved, the set, the environment, the cars and etc. So bila membaca, I already can imagine the situation. So lagi membantu utk membaca dengan jayanya...

Tp one more problem, sbb dah tgk movie, dah jadi malas nak continue the book. Tu yg makin ambik masa utk abiskan buku ni. Yg ni pun lom abis, aku dah continue baca buku lain..hehehe. So after abis buku satu lagi, paksa gak abiskan buku ni.

Perlu ke buat summary? Rasanya semua org tahu jln citer dia camner kan. How Isabella dtg ke Forks dan jumpa ngan Edward satu family yg merupakan keluarga drakula yang practice tak mkn human blood but animal blood. 

Keluarga Cullen si drakula tak kawan ngan org, kawan sesama dia jer. Tp Isabella si curious mula berkawan ngan Edward yg berminat utk berkawan ngan dia setelah dia rs Isabella lain dari yg lain. Dan the only person yg dia takleh baca mindnya. Itu tarikannya.

Novel dan movie tak byk beza. That's the one yg I like about the movie. Tak byk jauh ngan novel dan novel as usual more details. 

My suggestion, sbb movie tak jauh beza gan novel, so better tgk movie first then baru baca novelnya. Sbbnya bila membaca, kita dah blh nmpk situation dia. More interesting when reading.

I'm looking for the next novel of twilight saga: New Moon.

Hensem kan si Dr Cullen tu..hehehe





The best part of the movie that I like most is when Cullens family play softball. Suka la tgk derang main ngan musicnya. But I cant find one. Malas nak mencari benarnya...hehehe

More: got to the Author website

No comments: