Friday, July 9, 2010

Perbualan yang aku selalu elakkan

1. Kawin


Dengan umur tua cam aku ni, topik biasa ditimbulkan benda ni lah. Aku sebenarnya ok jer citer pasal benda ni. Yelah, aku pun gatal gak nak kawin, tp dah takder rezeki jumpa jodoh aku, nak wat camner kan. Walaupun pernah la kawan aku perli kata aku ni tak usaha, tp usaha takat mana aku nak kena buat? Nak pi menggatal kat mana? Chatting?? Or NOOO... aku tak minat chatting. Nak2 ngan org yg aku tak kenal sapa sekelilingnya dan tambah2 plak zaman sekarang ni dah jadi macam2 kes. Tak mo la aku kalau apa2 jadi kat aku.
Yang buat aku nyampah sbnrnya, bila tang citer jer benda ni, ada jer org yg suka suki tuduh aku memilih. Eh, tak tuduh pun, tp mmg aku memilih. Jappp, aku tanya korg2 semua la kan, ada ke org tak memilih masa kawin? Tu yg jadi sampai nangis2 bila mak ayah dia jodohkan dia ngan org lain, tak ke nama nya dia memilih?? Memilih utk tak mo kawin ngan pilihan mak ayah dia..
Korang tak yah la dok kata kat aku memilih. Mentang2 la aku ni dah blh join geng2 andartu, suka suki jer tak bagi aku memilih. Korang blh pilih, tp time aku tak blh pilih plak.Pesal? Sbb umur aku dah lanjut, aku kena jer kawin ngan sesapa yg ada? 
Kalau aku suh ko kawin ngan aku, tak pun suh jer laki korang kawin ngan aku, camner? Apa perasaan korang? Nak ker? Tahu plak marah, tahu plak kata takleh... Tu maknanya aku kena bersikap memilih. Memilih utk tidak ambik laki org sbg suami, pilih jangan ajak korang kawin ngan aku...
So tak yah la nak kata2 kat aku, jgn memilih bab2 kawin tu. Tgk balik dan tanya balik diri korang sblm kata kat aku.
Tp.....kalau korang kata memilih SANGAT. Yes..ok....
Bagi aku memilih tu perkara wajib, tp jgn la memilih sangat. Cam aku cukup la org tu igt Allah. Yelah, bila igt Allah, insyaallah dia tahu tanggungjawab dia sbg hamba Allah, sbg suami, sbg bapa, sbg anak...
Tp ada gak bila aku ckp aku nak asalkan org tu smbhyg, ada la plak org yg ngaku dia Islam ckp, kalau nak laki smbhyg, kawin ngan ustaz. Allo....ustaz jer ke kat dunia ni smbhyg? Kiranya ko ngaku ko tak smbhyg la yek? Apa la punya ayat..Cam menghina diri sendiri sebg seorg lelaki Islam jer.
Aku bukannya jenis memilih sgt. Yelah sedar la diri sendiri kan. Cam la aku ni lawa nak org hensem, cam la aku ni baik nak org alim ulama kan.. Cukup lah satu tu jer. Pun dah ok. Aku sedar aku ni ntah apa2, so aku tak mo bila kawin ngan org teruk dari aku, aku jadi lagi ntah apa2. At least up sikit dari aku pun dah ok dan ada intention utk berubah.
Cam member aku, yes dia melampau memilih. Spec dia: nak laki yg pakai spek sbb nmpk genius, nak laki yg kalau pakai kemeja yg dilipat tgnnya, nak yg pandai speaking....aku cam..wehhhh benda2 tu menjamin masa depan ker? Skrg kawin yg jauh beza apa yg dia nak...tp yg tak syoknya, sibuk plak suh laki dia ikut apa yg diidamkan dan tak pasal2 jadi stress dlm rumahtangga..Aduhaiii

2. Duit

Tak suka bila org kata.."gaji tinggi, duit byk, tak byk tanggungan..bla bla bla"... Camner plak dia tahu pasal peribadi aku yek? Camner tahu brp byk gaji aku? Berapa byk duit yg aku ada? Brp byk tanggungan aku?
Semata2 aku takder anak, ko assume aku takder tanggungan? Bila aku ckp, aku masih ada bapak...Blh plak jawapan dia, adik beradik lain ada kan? Abis tu nak suh adik beradik aku yg lain jer tanggung ayah ngan adik2 aku? Aku blh rileks goyang aku enjoy? Kalau adik beradik aku yg lain kekawan dia ckp cam aku gak....abisla ayah aku ngan adik2 aku menangis tak berlagu. 
Aku ni bukannya org kaya. Aku mmg dari kecik, membesar dlm suasana miskin. Mak ayah aku bukan jenis berduit dan bukan jenis berharta. So kitaorg sedar sapa kitaorg. So bila kitaorg dah berduit ni, its our tanggungjawab utk sara hidup parents kitaorg, adik beradik yg lom bekerja lagi. 
Korang tak tahu situasi aku hari2, blh korang ckp aku ni byk duit, kaya, takder tanggungan? Kalau la 24/7 korang dok sblh aku, tlg kira duit aku, tlg pikul masalah kepala aku, nak gak tahu apa kata korang.
Tp yg kelakar bila kita bls balik kat dia, awak la gaji byk, duit byk..(pump sikit bg dia up)...dan2 jer ckp, eh mn ada, duit tak cukup, tanggungan byk bla bla bla...tahu plak bela diri....
So aku tak tahu apa hal ngko, so jgn suka2 kata cam ko hidup 24/7 ngan aku. Kalau ko kata aku tak tahu masalah ko, cam aku la gak, ko tak tahu masalah aku. So full stop.

No comments: