Saturday, April 30, 2011

Cerita Rafting

Sabtu lepas aku pi rafting kat Kuala Kubu Bharu anjuran kelab ofis aku. Dapat email dari ajk kelab kitaorg punya schedule. So dijangkakan kitaorg akan bertolak dari ofis kul 6.30 pg. Kalau Subuh kat sana lagi bagus.

Jarak dari umah aku ke ofis tak jauh pun. Perjlnn kalau tak jam, dlm 10-15 min je pun. Pagi2 sah2 la kan tak jam. So kalau bertolak kul 6.30, kul 6.15 pun aku blh jer tolak dr umah. Tp aku budget kuar dari umah kul 6 supaya tak susahkan org utk menunggu aku lambat. Yelah kan, kalau ikut logik, takkan sampai jer terus nak masuk kete dan pi kan. Mestilah ada briefing bagai kan before that. Lagipun Subuh awal, so sempat jer aku subuh kat umah, then bertolak dari umah kul 6.

So esoknya aku bgn kul 5 sbb x bersiap apa pun lagi. Bgn jer terus mandi dan bersiap then tunggu subuh. Siap jer solat, nak kuar, kunci plak aku tak sure mn letak. So aku pinjam jer kunci umah adik aku nya. Igtkn dah lambat la kan, sbb aku bertolak lebih kul 6. Tp mujur sampai before kul 6.30

Bawak satu beg kelengkapan baju kering dan bhn2 utk mandi. Pakai selipar bertali atau kasut getah adalah perlu.

Detail: http://www.raftmalaysia.com/raftmalaysia_packages.pdf

Tapi biasalah kan, kalau pagi dan janji melayu kan....akhirnya kul 7.30 br bertolak gara2 ada yg dtg lambat. Aduhhh tensen tul aku. Mmg sakit hati sbb masing2 dah lapar sbb plan asal smpt la nak breakfast sesama before sampai tmpt tu. Kitaorg nak pi awal sbb ptg2 skrg ni kan asyik ujan, so kalau gi awl, cpt la blk dan mungkin smpt elak dr rafting ms ujan.

Kitaorg konvoi naik 4 kereta dgn 18 org semuanya. Dah lapar sgt, alang2 singgah petronas utk isi minyak, kitaorg beli mknn utk mkn dlm kete. Perjlnn dlm 2 jam gak kot or less.

Sampai jer post office Kuala Kubu Bharu tu, jumpa ngan wakil company rafting tu. Sementara tunggu wakil tu sampai, kitaorg pakat la lepak kedai mamak yg ada situ. Mujur tak sempat order roti, dpt citer dari wakil rafting tu katanya geng2 dia dah 3 kali nmpk pekerja situ gaul tepung roti canai tu ngan kaki...Yuckkkkk..

Lps settle breakfast, kitaorg terus pi sana. Disebabkan beg takleh bawak masuk air, so mmg takder gmbr la aku ambik. Hanya guide2 rafting tu jer yg ambikkan gmbr2 sbb depa mmg guna yg kalis air punya kamera. So setiap tmpt yg menarik, derang akan berenti ambikkan gmbr kitaorg. Tp buat masa ni gmbr2 tu tak dpt lg kat kitaorg sbb depa kata nanti depa bg cd.

Masa mula2 tu, dia briefing pasal pemakaian helmet dan life jacket dan dia ajar cmner nak berenang dlm air tu in case kalau jatuh. Mmg ok jer sbb pakai helmet ngan life jacket tp ngeri gak memula sbb air laju. Tp bila dah masuk, cam best la plak.


Bila dah abis tu, barulah start briefing pasal rafting. Kena fhm pasal command derang dan isyarat depa. Lps tu barulah start rafting.

Setiap raft tu, ada 6 org geng kitaorg dan 2 org guide. Guide2 ni org asli tp ketua depa tu org Sarawak kalau tak silap. Masa mula2 tu, air tenang jer, dan time ni guide2 dlm raft aku suh kitaorg practice command2 derang. Sekali sajer jer dia suh kitaorg semua pi ke kanan, dan asyik kata more2 means suh tolak lagi ke tepi. Sekali tu diaaaaa......semua terhumban dlm air. Perghhhhhhh minum air segelen aku rs. Sedar2 jer, aku berdua jer bwh raft tu (berdua jer pompuan dlm raft tu). Panik gak, mujur mamat2 yg satu grup aku ni baik hati, cepat2 tlg kitaorg. Fuuhhh.. Blh guide2 tu gelakkan kitaorg. Siap ckp "Saya belanja minum air". Hampesss...Hehehe..tp sbnrnya dia nak ajar kitaorg in case kalau jatuh dari raft, apa yg perlu buat.

Lps naik semula, brlah betul2 bertolak. Bestttttttttt...Suka sgt. Mmg enjoy giler. Pertghn jln tu kitaorg berkelah reramai kat air terjun. Guide2 ni dah siap2 bawakkan mknn utk kitaorg. Buah epal, quaker chewy granola, mars, snickers...Tp derang ni mmg jaga environment. Tidak dibenarkan sama sekali buang sampah merata, kumpul dlm satu plastik then derang bawak balik.

Sambung lagi rafting..sampai lah dlm 500 meter nak sampai jeti, aku terjun dan berenang sampai jeti. Rs best giler. Nak jer ulang lagi. Naik jer terus gi mandi dan solat then lunch. Makanan disediakan.

Ni jer gmbr smpt ambik. Bukti pi..hehehe

Aku nyer raft warna coklat. Bwh tu sungai 

Sekitar jeti

Jeti

Dan hasilnya:


No comments: