Tuesday, April 12, 2011

Cerita Kuar Tadi

Ari ni aku kengantukan yg amat. Huhu...Otak rs susah nak berpikir bila ngantuk sgt. So alang2 ngantuk dan takleh wat keje, baik aku kuar gi renew passport.

Sementara tgh igt ni, baik la aku pi kan. Ari tu siap mimpi2, org lain dah ke airport, aku br terhegeh2 nak gi renew passport sbb terlupa.

Aku gi pejabat imigresen kat Putrajaya, Persiaran (yeker?) Diplomatik sbb dgr citer senang nak park dan org pun tak ramai sgt.

Mmg senang nak park. Sampai jer situ, ada byk parking kosong. So aku park kete dan confidentnya pi masuk ofis imigresen padahal duit pun tak withdraw lagi. Mls aku nak ambik kete dan cari bank sbb tmpt parking dah cun dah. So aku masuk dulu, konon survey tmpt dulu dan survey apa yg perlu aku buat sbb aku pi sana dengan bawak passport lama semata2. Lenggang2 kangkung jer makcik ni.

Beratur kat kaunter ambik no, dan bila turn tu, ckp nak renew passport. Dia bg borang suh isi dan aku tanya apa yg perlu aku htr sekali. Dia ckp nak copy IC dan jugak gmbr passport terkini 2 keping. Ok...gmbr passport mmg sah aku tak bawak, tp dakper, ada kedai sebelah tu buat keje ambik gmbr passport. So settle. Skrg ni carik bank jer.

So aku jln kaki ke bgnn sblh. Mujur ada dua bank yg dkt ngan situ. Bank Rakyat ngan Muamalat. Asalkan ada MEPS cash, ok la tu. So aku withdraw jer kat Muamalat.

Settle, pi kedai sblh imigresen, ambik gmbr dan copy IC serta isi borang. Aku selalu fail bab2 ambik gmbr passport. Asyik la tudung senget (ke mmg tuan dia senget?). Kalau tak senget, muka nmpk debab. So td sbb mls nak diambil berulang kali, so aku ok kan jer walaupun gmbr first tu nmpk rambut sejemput kat dahi dan gmbr kedua, tudung senget. Lantaklahhh

Tunggu no dipanggil utk htr borang. Pemalas tul, aku bg jer gmbr dua keping kat org kaunter tu. So dia yg gamkan utk aku. Aku tgk org lain dah siap2 gamkan. Ala..sekali sekala nak bermanja ngan derang kan...Lps tu tunggu no panggil utk byr dan tunggu passport siap. Mujur tak sampai sejam, passport dah siap. 

Passport lama. Expired last year lagi

Passport br. Renew utk 2 thn jer. Tunggu aku beli laki kaya dulu. Baru leh renew byk thn
 

No comments: