Thursday, January 15, 2009

What Do You Know ABout Ur Health?


Ari tu dok baca RD ni pasal family punya medical history. Yelah kan kita kkdg tak ambik kisah sgt kan pasal penyakit2 famili kita. nak2 plak kalau makcik pakcik sepupu sepapat kita.

Kalau dlm famili aku sendiri yg aku tahu kebanyakan kitaorg ni ada migrain ngan gastrik. tu penyakit wajib adik beradik kitaorg. kalau adik beradik arwah mak, kbykn kena darah tinggi. even arwah mak pun meninggal sbb tu. dan ada gak yg kena penyakit jantung. kalau famili ayah, sama gak, kebykn sbb darah tinggi, tp arwah makcik kena breast cancer dan sorang makcik lagi kena penyakit kencing manis.

Sekarang ni pun aku asyik la cam tak sihat. kebetulan member offer guna dia punya Member's Loyalty Program yg under Golden Horses Health Screening tu, so aku ambik chance ni la utk check aku nyer condition. Banding ngan member yg join program ni masa registration dia ajer pun dah beriban2, so aku ambik dia nyer voucher tu, byrn dia hanya dlm bbrp ratus jer+satu mlm penginapan free kat Palace of Golden Horses. Kalau tak bg free, ntah ler bila la nak ngadap dok kat bilik tu..heheh

So ari selasa ari tu aku pi la sana. lepas buat booking minggu lepas. Sampai tu, aku rs cam aku lah org paling muda pi buat check up situ..heheh...dakper, prevention is better than cure.

Dia bg locker dna kena tukar baju semua, pong pang pong pang, dlm kul 12 lbh gak ler aku siap. pi sana dlm kul 8.40 dah sampai. Dahler kena pose kan mlm tu sampai ke abis check up tu. So masa dia bagi healthy snack tu, walaupun aku rs cam takder rs, tp cam sedap jelah sbb lapar kan...

Proses dia laju sbb staff dia cam ramai dan sentiasa bergerak utk pastikan semua benda bergerak dengan cepat. so proses menunggu tak lama la utk ke satu2 check up. Lepas settle semua, tukar baju, so kena la tunggu utk jumpa ngan Dr

So masa ni la, kena komen ngan Dr dan Dr bg result check up. So resultnya......aku nye berat dah maximum range. patutnya max ideal weight aku 50.8. so aku nyer weight mmg 50.8. so Dr bising la jgn tambah lagi berat badan. fat pun byk, kalestrol pun tinggi..hukhuk...so conclusion dia, Dr suh kurangkan berat badan, bykkan exercise. No major punya penyakit (syukur alhamdullilah) tp rupanya aku lom ambik lagi suntikan untuk antibodi hepitatis B. So aku dinasihatkan dptkan suntikan tu. Dr yg sblm tu aku jumpa tu, nasihatkan aku bykkan restkan otak. sbb dia tgk aku byk stress..yelah, skrg ni aku tgh byk benda dok pikir dlm kepala ni...Siap semua tu, aku balik umah rehat jap then ptgnya terus ke gym..JOM KITA EXERCISE

Ni tv kat tmpt tu masa tgh tunggu kena panggil jumpa Dr. kat tv tu ada greeting siap appear nama kita lagi...SELAMAT BERCHECK-UP (xdok la ayatnya gini..hehe

No comments: