Tuesday, January 6, 2009

Jgn Memilih....


Yang kurangnya kalau org yg kawin lambat or dpt jodoh lambat mcm aku ni adalah tidak blh memilih jodoh..do you know what I mean?

Seperti biasa lah...kalau dah tua2 gini (masih muda sbnrnya tp kalau banding ngan budak sekolah rendah tu, kira dah tua la kan..hehe) masih lom berlaki, org selalu ckp, "Mesti memilih ni". X pun kalau borak2, citer2 then dlm cerita2 tu, tersebut la citer pasal mamat tu, mamat ni, mesti ada lah yg ckp, "eh, ko ambik jelah dia tu, jgn la nak memilih sgt". Senang kan, ko tak der sapa nak, ko ambik jer sesapa yg ada, sbb ko tu dah jadi anak dara tua...

Kekadang sedih gak ler kan, org senang2 jer tuduh gitu, gini org2 yg seperti aku ni. dlm erti kata selalunya org panggil ANDARTU tak pun ANDALUSIA.

Ni pendapat aku sbg org yg dlm stage ni kan. Mmg senang org yg berckp tu kata gitu sbb bukan dia yg dok tmpt kita kan. almaklumlah Allah bg kat dia jodoh awal pada kita kan. kita ni yg dianggap tak laku ni, what we should do, grab jer mana2 yg ada dpn mata...ewah2

sbnrnya dlm perkahwinan, bukan stkt kawin jer, rsnya dlm apa jua yg berlaku dlm idup kita, kita mesti pilih dulukan, mn yg terbaik utk kita. means, kalau ikan kat pasar, ada ke kita main rembat jer ikan yg ada tanpa tgk dulu, ikan tu elok lagi ke tak, mahal ke murah, mcm2 benda kita check dulu kan. kita beli baju pun gitu gak kan. check sesuai ke tak ngan badan kita, harga dia padan tak ngan kita, warna sesuai tak ngan kulit kita.

Kalau benda2 seharian kita yg kecik2 pun kita kena pilih dulu, apatah lagi perkahwinan yg kita rs sungguh besar tanggungjawab dia dan perngorbanan yg kita kena buat. Apatah lagi kalau semua org punya impian agar perkahwinan tu akan kekal abadi sampai mati.

So kalau gitu, takkan la kita nak main rembat jer org yg akan sama2 melayar bahtera perkawinan yg kita idamkan tu. Mestilah kita harus memilih sapa yg patut bersama ngan kita supaya perkahwinan tu akan dpt kita kekalkan sampai akhir hayat.

For me, aku tak harapkan bakal laki aku tu 100% perfect. tak perlu la nak kena sehensem Bard Pitt, tak perlu la nak kena ada pangkat Dato', ada harta menimbum. Cukupla sekadar yg paling penting sekali la, agamanya perlulah lebih baik dari aku. Almaklumlah aku ni bab agama pun masih kurang, byk bengkak bengkoknya. so diharap la kan, walaupun dia tu bukannya taraf ustaz, takat2 leh ajak aku sesama ngan dia berubah kebaikan pun dah ok. ni ramai yg depan mata aku ni, yg semayang pun mls, kalau kuar sesama, masuk waktu, aku ajak semayang, stkt htr aku gi masjid jer. dia dok lepak jer dlm kete. ayyo, camner nak jadi laki gitu. smyg pun mls.

takperlu la harta menimbun pun utk jadi laki aku. takat2 aku leh idup ngan dia pun dah ok. aku ni lahir dari keluarga miskin, dah biasa idup miskin. takut la kan, kawin ngan org2 kaya kan, tu dia cam dlm citer kita dok tgk kat dlm tv tu, nantikan jadi la plak antara dua darjat. so aku kalau blh kan, nak sgt laki aku nanti, leh terima sapa aku, sapa keluarga aku, then famili dia pun leh terima aku dan keluarga aku. maklumlah kita nanti bila kawin, kena kawin sekali ngan keluraga kan. takkan la nak ambik anak jer lepas tu famili kita tinggalkan...sian mak bapak yg dok menanggung kita dari kecik hingga besar kan. ni yg ada dpn mata aku ni, bila aku kata kena settlekan hal adik2, mcm2 kata kat aku. kecik hati dek non...almaklumlah lah, adik2 aku tu nak harap pada sapa lagi selain dari famili sendiri. kalau akak dia pun lebihkan pakwe dari adik2 nya, tak ke sedih hati depa. dahler bapak buat hal, mak pun xder....pakwe blh di cari, adik2 tu satu jer ada. bukannya leh main ambik jer anak sapa2 utk jadik adik kandung.

dlm hidup berkeluarga ni, perasaan hormat tu amatlah penting. dan jugak tolak ansur...sbb tu kalau blh kalau berlaki nanti, biarlah laki aku tu aku ada perasaan hormat kat dia. kalau aku ni takder perasaan hormat kat dia, nanti aku kawin kan, aku nantikan wat kurang ajar kan. alamaklumlah aku ni tahu sgt ngan diri sendri yg agak jahat mulutnya. agak kurang ajar gerak tari nya..hehehe...yg dpn mata aku ni, asyik la buat perangai cam budak2, yg kkdg aku rs aku jauhhh lagi matured dari dia...kkdg tu ada yg dpn kekawan punyalah dok pong pang sana, pong pang sini kata suka kita, tp dpn kita, dok la ckp kita yg dok gila dia la, gitu la gini la..bila kita bengkek dia dok kata kita gitu gini, dituduh la plak kita jual mahal..aduhh...camner nak menjual intention nak membeli pun tak pernah nak ditunjuk..

gitula kan...org2 yg lanjut usia cam aku ni, bukannya memilih sgt pun, takkan la sbb org suh rembat, kita main rembat jer padahal laki tu keje pun mls, smyg pun entah ke mana...pernah gakler ada sorang ni dok suh aku rembat jer ada sorang mamat yg bg aku, no chemistry antara aku dan dia, so aku tanya la minah ni, kalau ngko, ko nak tak mamat tu. dia kata tak. sbb laki tu gini gitu. abis tu pesal ko suh aku ambik. alasan dia, ala, ambik jelah mana yg ada dpn mata, mujur ada jer. wahhhh...kalau org lain, suh rembat jer, dia mentang2 dah ada empunya, ada hak utk memilih?

kitaorg yg lambt jodoh ni, jgn la dianggap cam org yg tidak ada perasaan, tidak bermaruah..sedih gakler. mcm2 org tuduh. kita takder apa2 ngan laki dia, dituduh perampas. alasan sbb kita bujang. padahal laki ngko dok berdondang sayang ngan bini org lain...tu dia....

No comments: