Sunday, May 1, 2011

Pasal Appointment Dgn Dr

Ari tu ada appointment ngan Rheumatologist pasal kes sakit aku ni. Skrg ni every 2 months akan jumpa dia utk tgk progress. Kalau sblm ni sama ada every 2 weeks or kalau paling lama pun 6 weeks. Since dia tgk aku dah makin ok, so dia decide jumpa every 2 months. Ni Dr aku:

 
Dr. Raveendran Ramachandran 
Primary Specialty: Rheumatology & Internal Medicine
Details: Click sini

Dr ni bagus. Aku suka cara dia treat pesakit dia. So sesapa ada sakit2 sendi ke, or berkaitan dgnnya, pi lah jumpa dia. He's good Dr. Aku pernah jumpa ngan Dr mata kat hospital yg sama... Benci tau sbb cam sombong sikit. Lps tu cam nak abiskan tugas jer. Aku nak citer apa2 pun dia cam tak layan. Sumpah aku tak mo dah jumpa Dr tu. Benci aku ngan dia tu. Tp Dr Raveen ni baik. Pendengar yg baik ;)
Kan ari tu kuku aku tercabut. Balik dari rafting tu, aku pi klinik utk cabut. Tp Dr kat klinik tu ckp takder ubat bius utk letak kat kaki tu, so takleh nak cabut. Dr suh aku pi hospital sbb sah2 kat situ byk facilities kan. Mulanya nak pi pusat rawatan islam jer. Tp bila pikir Selasa aku ada appointment ngan Dr Raveen, so better aku tunggu jelah time appointment. Dah alang2 kan.

Aku igtkn cabut kuku tu simple jer kan. So aku ngan selambanya ckp ngan Dr Raveen pasal kuku ni ngan harapan dia tlg cabutkan. Tu dia, dia gelakkan aku tau. Hahahahaha..... Dia ckp tu bukan bidang dia. Dia bergurau ngan aku, dia ckp dulu2 dia buat aaa (mungkin zaman2 awal jadi Dr), tp skrg ni dah terlampau pakar sampai dah tak terbuat dah benda tu. Hehehehehe

So dia cadangkan dia buat surat rekemen kat Orthopedic Dr yg dok sblh bilik dia tu. Dan minta aku jumpa Dr tu. So lps settle ngan dia, aku pi jumpa Dr sebelah tu.
 
Dato' Dr. Vimalanathan Arulanandam
Primary Specialty Orthopaedic Surgery
Details: Click Here

Dr ni pun baik. So dia bagi pilihan utk aku. 
1. Bius kat kaki jer - tp kkdg katanya bius tak menjadi, still rs sakit gak masa cabut kuku tu
2. Bius satu badan - time aku tido, dia cabutkan.

Sah2 la aku pilih no 2 kan. Dan2 jer aku ckp "I nak yg tido tu". Gelak dia sbb aku ckp aku takut sakit. Aku budget leh buat time tu terus, Rupanya kena set appointment lain dan operation tu buat kat Day Care Surgery. So Dr call Dare Care and hanya ari Jumaat ada slot kosong utk dia masuk. So decide buat Jumaat, kul 11 pg.

Lps settle ngan Dr tu, aku diminta pi ke Day Care Surgery utk registration. Sampai sana, tunggu jap then derang panggil utk registration. So ni dia bagi rules sblm dtg Jumaat ni.


Aku budget aku dtg sendiri then balik sendiri jer. Igtkn simple cenggitu jer. Rupanya wajib ada org ambikkan. Cam salah sorang patient masa aku dok tunggu kat situ, aku agak dia pun cam aku kot. Igtkn simple cenggitu jer. Bila nurse tu tanya dtg ngan apa, dia ckp la dtg ngan komuter. Then nurse tu tanya balik nanti sapa ambik. Dia ckp sy balik ngan komuter la. Nurse tu bising, dia ckp No, kena ada org ambikkan. Patient tu ckp la, dakper, sy naik teksi dakper. Nurse tu ckp, we also not allowed patient ambik teksi. Mmg kena ada gak org ambik. Selagi tak arrange sapa ambik, selagi tu dia tak bg teruskan procedure. So terpaksalah patient tu call laki dia tlg ambikkan dia. Lps confirm tu, barulah dia pakaikan tag kat tgn.

Aku nak minta adik aku ambik, dia bz sbb tmpt keje baru. So nak tak nak, perlu la minta tlg kekawan. Mujur ada ramai jer yg sudi hulurkan bantuan. Terharu beb.

So Jumaat tu aku pi pg sbb kena ada kat Day Care seawal kul 9.30 pg. Adik aku htr ke sana. So menunggu la aku kat spital tu sbb dtg awal kan. Yelah tumpang sekali ngan adik aku nak pi keje. Dah dkt kul 9.15 aku pun terus pi situ.
Sampai situ, register jer, terus kena masuk dlm. PAdahal kaki jer yg sakit kan, tp kena bukak semua pakaian dan pakai baju dia. Since kena bukak tudung, nurse Cina tu bagi aku cap jarang tu takut aku rs tak selesa sbb tak bertudung. Bagus tul budak tu. Mmg semua org dlm tu wajib pakai benda alah tu kecuali patient. 

Menunggu la paling bosan. Aku dok pikir bila la turn aku. Patutla kena dtg awal, byk benda kena settle sblm procedure start. Aku nyer appointment kul 11, tp kena masuk kul 9.30. Huhuhu

Tp after kul 11 pun tak buat apa pun. Dr bius dtg jumpa aku, explain about bius nyer complications. Dia nyer explanation cam steward/pilot captain. Aku dah lupa nama dia. Tp nice looking Indian man..hehehe

So dlm stgh jam lps tu, Dr tu dtg pasangkan jarum kt tgn utk masuk ubat bius then terus masuk bilik operation. Dlm tgh derang buat apa yg patut, masukkan ubat bius, pasang oxygen, dan letak pelekat utk monitor heart, Dr Nathan masuk, say sorry for the late sbb ada hal. Then dia dok citer kat Dr bius tu yg how scared I'm. Jahat tau gelakkan aku. Tgh aku gelak2 tu, terus aku tak sedar. 
Sedar2 jer aku dah dok dpn meja nurse dkt ngan registration nyer table. Masa mula2 tanya nurse kat dpn tu, dia ckp dlm kul 1-2 dah settle. Tp aku tgk pun dah kul 12 lbh. Tp nurse suh aku tido dulu sbb katanya nanti kepala sakit. Tp susah tul aku nak tido blk dgn bisingnya dgn macam2 bunyi, dgn lampu atas muka. Paksa gak tido.

Tunggu punya tunggu, kul 2 lbh br settle. Then igtkn member lom sampai. rupanya derang ada situ dari kul 12.30 lbh lagi. sian depa...mmg kawan terbaik laaa..THanks frens

So ni lah hasilnya:

MC 6 hari

Apa yg blh dan x blh buat after procedure

Dressing appointment dan atasnya tu appointment date ngan Dr Raveen next 2 months

kuku yg dh dibuang

hasilnya...

Sbnrnya plastik tu aku yg buh. Sbb ari tu nurse pesan jgn kena air. Make sure cover ngan plastik time mandi. so aku cover ngan plastic sbb senang nak berjln, nantikan kotor plak kain tu kan selain elak basah masa mandi dan wuduk.

Hopefully cepatlah baik. Ari tu cuak gak sbb ramai yg bercerita kata sakit time buang kuku tu. Bos aku pun citer pengalaman dia buang kuku. Katanya sakit. Ngeri jer dgr citer dia. Bila tgk aku ngeri, dan2 jer tak mo citer.. hehehe..tp kelakar, time nak blk keje, tetiba plak dia ckp kat aku yg sbnrnya tak sakit. Konon psycho aku tak bg aku takut... Tp udah terlambat aaaa..hehehe

Stkt ni lom rs sakit lagi. Hopefully time dressing pun tak sakit. Tp ramai kata time dressing tu la yg sakit..Huhuhu

4 comments:

Unknown said...

he he he Plug, actually apa2 pun ketakutan tu sebab seriau (kata orang Kedah)
and true enough pulling a nail is painful
macam banak le..masak contraction sakitnya mak ooiiiiiiiii...dah keluar abisler sengsara
but then in this case lepas dah keluarpun still akan ada sakitnya kan?
sorry akak pun nak gelak gak bila just bcoz of a nail kena bius sampai pengsan

anyhow take care and enjoy your long off from work!

hk said...

Dah makin baik ye? Alhamdulillah

plug2pin said...

kak nor: tu la pasal. mmg gelakkan diri sendiri pun gak. seriau punya pasal la sampai rela pengsan. tanya kekawan pun, ramai yg sanggup ambik yg pengsan. hahahahah
skrg ni syukur alhamdulillah, tak terasa pun sakitnya walaupn smlm seharian kat luar kuar ngan adik beradik dan anak2 sedara.

plug2pin said...

hk..insyaallah makin baik