Saturday, May 21, 2011

Petang2 Buat Aku Gelak...

Ari ni dua benda yg buat aku tergelak di ptg hari.

1. Kes Pertama
After kelas menjahit tghr td, aku angkut la brg2 nak ke basement, nak masukkan brg2 tu kat kete. Masa tgh tunggu lif nak ke basement, tetiba ada member ofis laki ni datang. Sesama tunggu lif. Dia nmpk aku, dan2 dia tegur


"Eh, ari tu dgr citer, lps balik rafting yg kuku Mimi tercabut tu, teruk sakit. Sampai kena pi hospital, masuk ward"


Aku cam tergamam jap. Eh, bila masa plak aku masuk ward? Dan camner plak sampai leh kepoh kat org lain sedangkan hanya org2 tertentu jer yg aku citer. Tp aku menjawab persoalan tu dgn explain kat dia secara brief sbb masa tu lif dah sampai dan tak sempat nak borak pjg dlm lif sbb masing2 destinasi yg berlainan. Aku just ckp la

"Mmg pi spital, sbb cabut kuku tu kat spital. Tp xder la masuk ward. Takder apa pun, tak serius pun"

Then masa solat asar kat surau, aku terserempak ngan member aku yg ambik aku kat spital tmphr, dan aku citer la kat dia pasal kes member yg bertanya td tu. Gelak2 dia, dan dia pun bukak citer yg mamat2 dlm bilik dia (sbb dia sorang jer pompuan dlm bilik tu) dok bertanya la kat dia pasal aku. Rupanya derang semua tu cam pelik kenapa sampai ke SJMC aku cabut kuku. Sedangkan derang buat kat klinik jer pun. Hahahaha...Derang berdiskus sesama depa dan buat kesimpulan mungkin sbb aku arthritis so cara cabut kuku utk org sakit cam aku ni spesel sikit kot...Hahahahahaha..nak tergelak guling2 aku. Dan br aku terperasan yg mamat yg bertanya sblm tu, mungkin terdgr derang berdiskusi sbb derang satu bilik.

Pasal kes aku cabut kuku tu, sbnrnya just simple case. Kenapa aku buat kat sana? Ni reasonnya:

1. Area umah aku ni, ada 3 klinik yg aku biasa pi.
a. Klinik Qistina - klinik feveret. Dan byk history aku kat klinik ni. Kalau aku tak sihat apa2, dia dah ada dlm database dia, sakit kebiasaan aku apa, dan senang utk dia rujuk. So senang la kan. Aku pi klinik ni utk cabut kuku ni, tp Dr tu ckp, ubat bius dia takder. So takleh nak buat. Dia nasihatkan aku pi hospital sbb hospital sah2 ada kan?
b. Klinik Fazliyana - Sblm klinik Qistina, aku biasa pi klinik ni. Tp lelama aku rasa meluat ngan Drnya. Dahler kkdg lmbt, yg aku sakit hati, jumpa Dr, kkdg dia tak check pun, ckp jer sakit apa, dia terus tulis ubat dan minta kita kuar. X check apa pun. Dah kerap sgt, lelama aku pun meluat. Dahler ramai giler org. Sbb tu aku mls nak pi situ. Dah leh imagine muka Dr kkdg buat muka ala2 sarcastic. Boring tul
c. Klinik Guna - xder reason apa sgt pun...sajer mls nak pi..blh? Lgpun dia jauh sikit la banding dua klinik ni. Mls nak masuk situ.

2. Hospital Serdang - Sbb klinik tu tak dpt buat, aku budget nak pi hospital serdang jer. Tp aku ni biasalah dok tangguh2. Dan teringat kata2 Dr kat situ masa aku pi sana dulu. Dia ckp why aku sanggup tunggu turn lelama kat hospital tu, sedangkan aku layak nak pi tempat swasta sbb aku ada company punya medical benefit kan. Dan aku punya experience menunggu lama kan kat situ. Lagipun Dr tu ckp, why not u pi je private punya dan let org2 awam yg tak der benefit tu yg dtg sini. Pikir2 betul gak. Meramaikan umat kat spital tu, sian plak tgk org2 lain yg tak berduit terpaksa menunggu lama utk ditreatkan. Tu yg aku jadi mls nak ke sana

3. Pusat Rawatan An-Nur - Lps tak jadi nak ke Hospital Serdang, aku plan nak pi sini. Tp bila pikir jauhnya nak ke Bangi, terasa cam mls giler. So tanya pendapat kawan. Kebetulan dlm minggu yg sama, aku kena pi SJMC utk appointment aku ngan Rheumatologist. Alang2 kan... Soalan aku, sama ada aku perlu ke An-Nur, or just tunggu jer appointment aku tu, minta tlg Dr tu cabutkan. So kawan aku suggest, tunggu jer appointment tu sbb tak perlu pi hospital byk kali dalam minggu yg sama. Lagipun experience dia dulu, dia nak buat apa ntah, katanya ubat bius abis.

4. SJMC - Asalnya aku ada appointment ngan Rheumatologist. Bila aku tunjuk kuku tu kat dia, dia suh rujuk kat Dr sebelah. So aku buat la ngan Dr tu...details, dlm posting aku sblm ni

Itulah puncanya aku buat kat SJMC. Bukan sbb very kritikal, bukan sbb berlagak nak buat tmpt mahal, bukan nak ngengada...Xder spesel kes pun. Simple case jer pun. Hahahahaha..Mmg blh jer buat kt klinik, tp dah klinik aku pi tu xder facility, nk buat camner. Aku ambik bius pun sbb aku ni mudah seriau. Penakut katakan. X cam org lain yg gagah berani :P

2. Kes Kedua
Lps solat asar, lalu kat surau laki, kebetulan kawan aku ni br nak masuk surau. So dia borak2 ngan aku pasal squash. Mungkin dia baca aku nyer status kat FB kot. Dia ckp dia plan nak main gak. So kalau aku nak main, dia suh ajak dia.. dia nak try main. Aku ok jer. Raket pun ada 3 kat umah ni.

Tgh borak2 tu, 3 org mamat ni kuar surau. Semua ni dah laki org pun. Tgk depa kuar (aku borak dpn surau laki), aku pun nak blah la kan. On the way ke pintu kuar, dgr la kawan aku dok borak ngan mamat tu2. Aku dgr cam sipi2 jer. Ala2 ckp

"Bukan awek ko kan? Bukan ko dah putus ke ngan dia?"

Aku pun tak dgr jelas sgt pun, tp tetiba kawan aku panggil aku.

"Mi!!!! Awak dah putuskan ngan dia?"

Semua pandang aku. Aku pun sengih dan aku jawab

"A'ah..dah lama dah"

Then aku pandang muka derang. Rs nak guling2 jer tgk muka terkejut kawan mamat tu. Hahahahaha.. Then aku terus blah dari situ

Sbnrnya tu sajer depa gurau2. Kawan aku tu mmg suka bergurau. Tp mungkin derang pun tak sangka aku jawab selamba jer kan. Mungkin budget aku malu2. Tu yg terkejut kot.




Dua2 kes ni buat aku terbahak2 gelak sorang2. Macam2 la derang ni...Hahahahahahahahahaha

No comments: