Thursday, February 24, 2011

Pemerhati - Bila AKu Bersukan

Seigt aku, aku start main sukan masa Darjah 4 ke 3 gitulah. Aku main utk sukan sekolah, wakil rumah sukan. Aku main utk rumah sukan Bendahara (baju sukan warna hijau) utk lari 4x100, lompat tinggi (camner aku leh main yek padahal aku pendek. Tp aku lompat ala2 main lompat tali...hahahaha) dan apa ntah, aku dah lupa. Dan hadiah yg aku dpt adalah tupperware (bukan brand tupperware). So byk gak ler aku bawak balik tupperware. Aku pun tak igt camner aku leh terjebak dgn sukan tu. Sbbnya:
1. Aku pendek
2. Aku pendiam
Mungkin dipaksa rela pun, aku tak tahu. Lagipun masa aku sekolah rendah dulu, aku tak ramai kawan sbb aku dulu2 pendiam. Lbh byk masa spend kat buku dan imagination aku. Bukan tak mau berkawan, tp disebabkan persekitaran aku dan keadaan family, menyebabkan aku menjadi sebegitu.

Naik darjah 5, family aku pindah ke kampung yg berdekatan dgn rumah lama. Di rumah sewa ni, aku ada lebih ramai jiran, dan kebykn jiran ada anak2 yg lebih kurang sebaya dgn aku. Dan kebetulan aku ada kawan sekelas yg menjadi jiran aku. So bermulalah zaman aku ada kawan org2 glamer sekolah. 

Dpn umah aku senior aku, means dia Drjh 6. Aku agak rapat dgn dia. Dia wakil sekolah utk game handball. Aku selalu la pi tgk dia lawan. Selalulah berangan utk jadi cam dia. Tp nan ado la sbbnya aku ni mana la glamer utk org pandang.

Bila start Darjah 6, ada pemilihan utk wakil sekolah bg sukan2 tertentu. Kawan2 aku majoriti main netball sedangkan aku hanya pandang jer derang main. Almaklumlah, aku kan pendek. Sapa nak ambik aku main? 

Entah macam mana, kefrustan aku ketika itu beralih ke arah hoki. Kebetulan masa tu pemilihan utk netball dah selesai, tp pemilihan utk hoki sedang dijalankan. Aku pun tak sure kenapa aku beriya utk join sukan sekolah. Sama ada wajib ke tidak, aku pun dah lupa.

Rezeki mungkin utk aku, aku berjaya menjadi sebahagian team hoki sekolah. Dan paling membanggakan, team kami berjaya menjadi wakil daerah. Last kalah masa berlawan dgn Sekolah Zainab, tu pun mmg perlawanan sengit. Sampaikan terpaksa membuat 2 kali penentu perlawanan..dan akhirnya berpihak pada pihak lawan disebabkan kawan aku, goalie terlupa nak letak stick dia.

 Skdr hiasan

Bila dah naik Form 1, member2 hoki ajak aku join team sekolah, tp masa tu aku tolak sbb aku tak sanggup tgk muka aku yg hitam legam sbb berjemur di tgh panas. Alasan yg sungguh lame..hahaha

Start dari sini, aku pun dah kurang minat utk bersukan. Sampai PJ pun aku elakkan. Tak tahu kenapa teruk sungguh aku time ni. Sampaikan aku pernah jumpa Dr, minta surat dari Dr utk elakkan aku join PJ. Tp Dr tak nak bagi...sbb xder reason...hahahahah (pikir2 balik berani sungguh aku time Form 2 selamba badak gi jumpa Dr minta surat, rsnya mak ayah aku tak tahu pun..hehe). Ala...lagipun time PJ sikit2 member ajak main netball, yg mmg sah2 aku takkan diajak main sbb kependekan aku.

Kemalasan aku bersukan berlarutan sampai la skrg. Skrg aku lebih prefer main utk just for fun bukan main utk berlawan. Tp aku pernah la jadi wakil utk office masa mula2 masuk sini.

First or second day aku masuk office ni, tetiba jer aku dipaksa rela utk join team volleyball. Dahler aku ni pendek, laktu tak kuat, dan paling utama, aku bukannya suka pun dengan sukan ni. Tp sbb takut dikatakan sombong, almaklumlah pekerja baru kan...so aku terpaksa rela join. Sampai hari pertandingan, aku hanyalah sekadar pemain simpanan..nak pakai jersey pun aku segan..

Tu lah last aku main utk wakil sekolah or tmpt keje. Kalau kat uni, lagilah langsung aku tak main. Eh..pernahhhhhh...wakil Pasukan Kawad utk Sukan. Dapatlah satu set baju free dgn topi..hehehe

Then semlm, tgh aku sibuk membuat operasi pembersihan, member skype. Ajak aku join team Futsal utk office. Lawan 5hb ni...Hehehe...So bila dipikir2kan, why not. Cuba jelah...bila lagi nak test skill kan walaupun takder langsung skill..hahaha
So esok aku start training..hopefully aku suka.. ;)





No comments: