Monday, February 21, 2011

Bila Hati Resah

Ptg td tetiba keserabutan otak dtg. Ketensenan pun sibuk bertandang.... Jadi tuan empunya badan terasa sungguh stress. Nak cari remote tv pun tak jumpa...rs nak humban semua kusyen nak cari mana terselitnya remote tu. 

Bila mencari dlm keserabutan, semua benda rs tak nmpk. Semua benda rs nak dihempas2kan... Dlm 5 minit mencari, rupanya terselit kat celah kusyen tu. Padahal setiap kusyen dah kuarkan, abis berterabur (nmpk sgt otak serabut kan?)

Tgk tv pun xder mood. Mata pandang tv, tp hati, otak dok berdiskusi. Hasilnya, hati rs tak tenang, otak pun makin serabut...Sekali adik bawak kuar mangga epal cicah dgn cuka+gula+garam+belacan (kalau org kelantan panggil colek). Otak tenang jap sbb dok layan kesedapan makanan tu. Lupa sekejap masalah.

Bila dh sumbat perut dgn mknn, perlulah kita beribadah plak. Bersyukur padaNya. Otak ngan hati masih lagi dok berdiskusi, aduhai hati, aduhai otak..korang buat hati aku tak tenang tau.

Sudah smyg, entah kenapa, aku terasa cam nak pergi satu sudut dan merengkok kat situ buat seketika. Konon2 nak lepaskan tekanan. Terasa cam nak berkurung dlm kotak, ataupun merengkok bawah meja...

Tetiba teringat pada ayat suci Al-Quran... Kenapa aku perlu susahkan diri aku buat benda2 pelik? Why not tenangkan hati dgn baca ayat2 Allah? 

So aku ambik Al-Quran, aku baca surah As-Sajadah dan sedikit dari surah Al-Baqarah (sambungan ayat yg aku baca sblm ini). Aku rs tenang seketika. Aku cium Al-Quran itu, aku peluk dia erat2.....tenangnya rs diri. Kebetulan terdgr azan Isyak. Sambil peluk Al-Quran, aku hayati azan, aku jawab azan. Terharu jer rs... 

Tetiba terasa sedih..kenapa la aku ni asyik lupakan Dia? Time susah ke senang, asyik la lupa dia. Tp bila perlukan pertlgn dia, barulah terhegeh2 cari Dia...Berdosanya aku....

Ya Allah, jgnlah Kau jauhkan hatiku dari Mu..Dekatkanlah diriku dgn Mu...Amin


2 comments:

Rin said...

kenapa ko resah? wanna share? meh laa.. YM aku ke apa ke...

ye laa aku dulu pernah lalui saat macam kau... bila aku solat aku tak tau nak ngadu kat sapa... aku nangis tak henti2 kat sejadah

rasa down sgt masa tu... walaupun ada suami.. tapi tetap tak boleh terluah..

harap ko bersabar ya... jangan tinggal solat... (peringatan kat aku jugak)

plug2pin said...

ntahla...aku byk benda dlm kepala dok pikir...tp syukur setiap masa aku selalu igt Allah