Saturday, February 19, 2011

Kawan

Ari tu tgh semak kepala, bermcm2 ada dlm pikiran. Dgn berborak2 dgn teman alam maya sekurangnya dpt switch kepala otak ni pikir benda lain. Dlm borak2 tetiba ada seseorg tawarkan diri utk menolong. Tp aku ambik kata2 dia tu as gurauan,

Perbualan dengannya membuatkan aku teringat pada seorg kawan. Aku ni jenis yg susah utk terima bantuan org lain terutama dlm bentuk wang. Selagi kudrat aku masih kuat, selagi masih ada jln utk aku dptkan duit dgn cara yg halal, selagi itulah aku akan usaha. Dan aku bersyukur sbb Allah sentiasa murahkan rezeki aku dlm pelbagai bentuk.

Berbalik pada kawan aku tu, dialah satu2nya kawan yg aku terima pertlgn dia dlm bentuk wang. Pada masa tu mmg aku buntu gila2. Keadaan agak krtikal masa tu. Bila kawan ni hulurkan bantuan, dengan muka yg teramat tebal, aku terima. Tp setiap hari, setiap ketika, otak dok pikir mcmana aku nak byr hutang dia dan bila aku dpt langsaikan. Walaupun member ni tak kisah pun bila aku byr dan tak pernah ambik kesempatan atas aku, walaupun jumlahnya takder pun byk sgt, tp still, hutang tetap hutang dan otak tetap pikir.

Aku rs aku ambik masa dlm sthn jugak kot byr hutang dia. Tp dialah satu2nya kawan yg sentiasa ada bila aku perlukan dia waktu susah dan senang tanpa mengira waktu. Kkdg kalau kul 2 pg pun, kalau tahu aku lom makan, dari jauh dia dtg, temankan makan..atau kalau dia tahu aku ada problem, dan2 tu gak dia dtg. Selalu perkataan pertama yg kuar dari mulut dia..."Awak ok ari ni?"

Tp start dia kecewa bila cinta dia pada kawan serumah aku tak berbls, lama kelamaan kitaorg makin renggang.. Bertambah renggang bila dia dah kawin. Last aku jumpa dia hampir 2 thn. Maknanya hampir 2 thn jugak aku tak berckp dgn dia.

Bila kawan cyber menawarkan bantuan, aku terus teringatkan kawan aku ni. And so surprise, stlh 2 thn dia menyepi, esoknya tetiba aku dpt msg dari dia bertanyakan khabar. Kuasa Allah ;)


No comments: