Monday, February 21, 2011

Migrain

Dlm family majoriti adik beradik ada migrain ngan gastrik. So dah jadi cam penyakit keturunan dua penyakit ni. Aku start kena migrain di zaman sekolah lagi. Seigt aku start aku form 2, aku dah giat makan ubat.

Masa tu pantang sakit sikit aku mkn ubat, pantang sakit jer, mkn  ubat. Sampai satu tahap tu, aku naik risau... brp byk ntah dadah masuk dlm badan aku ni. So lama kelamaan, aku cuba tahan sakit tu. Kalau selagi leh tahan, aku tahan tanpa makan ubat. 

Start dari tu aku elakkan makan ubat, sampai la aku masuk matrik 1. Time tu asyik gak ler tak tahan. Tp masa tu, aku dah tahap immune dah dgn paracetamol. Cam makan coklat, takder effect pun. So Dr tukar dgn ubat painkiller warna kuning hijau.

So aku dok mkn ubat tu lah sampai lah aku keje. Bila dah keje, tahap sakit pun makin bertambah, dan Dr pun tukar ubat lain. Postan yg lbh kuat.

Then one day, bila kaki dan tgn kerap kebas2, Dr dah naik risau. Dia takut melarat benda lain. So dia suh buat further check up. Aku buat check up ngan pakar kt SJMC dgn Dr Sabri. Siap buat MRI semua, syukur alhamdulillah, takder apa yg kronik. Just migrain. Dan Dr pun tukar ubat yg lain.

Paling tak tahan bila sakit tu start kat mata. Bila salah satu mata tu nmpk blur (ada term dia dlm medical tp aku lupa), maknanya dalam bbrp minit lagi, migrain akan dtg. Pernah mata start blur masa kat kedai. Aduhai, risau sungguh nak balik camner sbb drive. Mujur masa tu ada kawan yg tumpang kereta, dan dia tlg monitor. 

Aku sbnrnya sgtla allergic dgn persekitaran. Kalau panas sgt pun, tak blh. Kalau aku terbau sesuatu yg aku rs tak menyenangkan (cam rokok) pun aku leh naik migrain. Silau pun tak blh....Aduhai...byklah faktornya. Nak2 skrg ni musin panas tak menentu. Tghr jer panas terik... mmg mudahler naik ke kepala..

Kalau org lain guna pepatah (pepatah kah?), dari mata turun ke hati....aku plak "Dari Mata, Naik Ke Kepala"

No comments: