Tuesday, February 23, 2010

Woman Better Than Man?



Salam...
Mlm ni baru leh nak nulis2. Yelah siang keje kan...hehehe... Ok, cam biasa pagi td on the way pi keje dgr HotFM, dan cam biasa la kan, HotChat bersama Fara and FBI.

So topik ari ni pasal yg tertulis kat paper pasal pompuan yg menguasai bhgn perkhidmatan awam dan apa pendapat korangkan pasal benda ni. Which one better? Man or woman?

Pada pendapat aku la kan....ni dari kepala aku la kan, bukan kepala org lain la kan....lebih kurang sama jer pompuan ngan laki ni cuma masing2 ada kelebihan dan kelemahan masing2.

Cam lelaki...memang Allah dah anugerahkan derang ni akal lebih dari nafsu kan. Dan lebih sepatutnya derang ni jadi ketua. Dan otak derang pun akal pjg utk pikir idea2 yg lebih bernas, lbh jauh ke dpn dan lbh baik dari pompuan. Tetapi...... kkdg derang ni mudah sgt kalah ngan nafsu derang.

Kalau yg lemah imannya, senang jer digoda dgn pompuan dan harta. Bila sudah tergoda, akan mempengaruhi akal dia dan dgn itu blh menjatuhkan dia balik.

Dan kkdg sbb akal pjg lah, ramai gak benda2 yg buruk berlaku adalah dtg dari org laki. Cuba tgk sekeliling la kan. Kbykn penjenayah pun majoriti lelaki, yg kat pusat serenti pun laki. Sayang sekali sbb derang tak guna akal yg Allah anugerahkan itu dgn sebaik mungkin.

Kalau pompuan plak, tak dinafikan, akal derang pun mantap gak. Kalau tak mantap, takkan la ramai kita tgk pompuan yg pegang jawatan tinggi even kalau tgk seluruh dunia pun kan. Pompuan pandai dan lebih teliti dalam buat sesuatu pekerjaan walaupun bukan semua la kan (cam aku la kan...messy..hehe)

Tp pompuan ni mudah dikuasai oleh emosi. Sbb tu kalau pompuan ni, nangis2 sikit, pujuk2 sikit kita dah lemah kan. Sbb benda2 gini lah kkdg blh mempengaruhi dia dlm pekerjaan dia mahupun dlm kehidupan seharian dia.

Sbnrnya masa dok dgr kat radio td, dlm otak aku ni dok keluarkan byk idea nak tulis kat sini pasal topik ni. Tp bila dah mlm ni, dan bila dah menulis dlm ni, terus dah lupa apa yg nak diperkatakan.

Anyway, itu lah antaranya pendapat aku la kan. Bg diri aku sendiri pun, aku takleh nak ckp yg aku prefer kawan ngan laki banding ngan pompuan ker, or keje ngan laki lagi best ker...Sbb pengalaman diri sendiri, kita takleh nak spesifikkan kata lelaki better than pompuan or vice versa sbb bg aku its depend on that person itself dan kita pun saling memerlukan antara satu sama lain.

Cam nak kata keje ngan laki lbh best dari pompuan. Bg aku tak gak. Sbb aku pernah bekerja di mana aku sorang jer pompuan dlm kelompok laki dan pernah gak keje ngan pompuan sbg supervisor. Kkdg best la kalau kita keje ngan derang sbb byk ilmu dpt, cara derang lain, tak byk sgt main ngan emosi. Tp dlm ramai2 lelaki tu, mesti terselit gak sorang yg jenis suka ambik kesempatan atas org lain cam kita yg buat keje tu, dia kata dia yg buat dan org akan nmpk kita cam tak buat keje. Tp benda ni bukan lelaki jer yg buat, kkdg pompuan pun ada gak. Kalau pompuan, kita akan tgk cara keje dia lebih teliti, lebih detail tp dlm ramai2 tu terselit gak yg keje cincai jer asalkan siap jer. Kkdg org lain yg buat, dia tukar serba sikit, dah claim dia nyer.

Kalau cam ada caller ckp kalau kat kaunter dia lbh suka pilih laki sbb laki lagi tak cerewet banding ngan pompuan. Bagi aku kan, tak gak ler. Sbg org yg biasa berurusan kat kaunter tak kira la kan, kaunter bank ker apa ker kan..asalkan melibatkan kaunter, aku rs depend on siapa org itu bukan apa jantina org itu. Sbb kkdg aku dpt kaunter yg laki jaga, fussy giler, itu tak blh ini tak blh..cam pernah aku nak pi isi borang utk buat loan, dia minta aku isi guna pen hitam tp aku tersilap isi guna pen biru. Dia mintak aku isi semula. Imagine la dahler form tu perlukan tdtgn majikan kan, takkan la aku nak balik semula ofis semata2 tu. Tp sbb dia bosan kot aku dok tanya byk kali knp tak blh serah yg tu jer tak perlu isi balik just because of color, dia pi tanya kawan pompuan dia. Terus jer pompuan tu ckp, accept jer borang tu sbb takat warna tak kritikal pun. Barulah lelaki tu terima borang aku tu.

Dan pernah gak aku berurusan ngan pompuan kat kaunter. Mcm2 kerenah, tp ngan lelaki, rileks jer, senang jer berurusan. Itu yg aku ckp, its not about gender tp siapa org tu.

Kalau nak citer tu byk la kan..Tp kesimpulannya kan, aku rs takder beza pun lelaki or pompuan walaupun bg aku, suppose lelaki lah yg layak utk jadi ketua sbb akal derang yg lbh kan. Tp sbb masing2 ada kelemahan dan kelebihan masing2, so kita saling memerlukan antara satu sama lain utk saling melengkapi supaya hasil yg dpt adalah yg lebih baik...

Dan semoga kita sentiasa tingkatkn diri kita dan jangan mudah terpengaruh ngan nafsu dunia ni...

Quote:
  • "There are three things men can do with women: love them, suffer for them, or turn them into literature." -- Stephen Stills

  • "Men are like a deck of cards. You'll find the occasional king, but most are jacks." -- Laura Swenson

  • "You see a lot of smart guys with dumb women but you hardly ever see a smart woman with a dumb guy." -- Erica Jong

More quotes..

No comments: