Wednesday, February 10, 2010

Jgn buat ku tertanya2...

Cam biasa la kan pagi2 selalu dok dgr HotFM sbb peminat setia dia ada kat sblh aku pepagi dan setiap petang kan. So kalau pagi jer, mesti ada topik yg diperdebatkan. So cam pagi td, derang nyer topik pasal kes askar yg dpt message dari tunang yg kata majlis kawin derang dibatalkan sedangkan lagi dua hari nak nikah. Ntah apa2 tul la mamat tu. Tak pasal2 malu semua org. Tp syukurlah kan sbb org kg tak pandang serong kat pompuan tu.

Dlm byk2 caller tu, ada sorang caller ni bercerita pasal pengalaman dia ngan ex boifren dia. So dia ckp la kenapa lelaki tu takleh berterus terang dari awal..means, kalau suka ckp jelah suka, kalau tak suka ckp jer tak suka.

Aku suka kata2 tu. Sbbnya aku pun jenis yg suka kalau org tu berterus terang. Aku pantang tul la kalau nak suh aku assume sendiri. Nak suh kita paham2 sendiri. Aku lebih suka, kalau hang suka aku, ckp kata suka aku, kalau tak mo, dakpelah.

Kkdg kalau jenis assume2 sendiri ni bahaya. Kalau kita assume tp mmg betul dia suka kita dakpelah kan. Tp selalunya bila pompuan ni, tgk laki layan bagusssss punya, kita pun dah perasan cam dia suka kita, tup2 rupanya dia anggap kita ni kawan je, tak pun adik jer ke..

Aku pernah alami sendiri lah benda2 ni. Bercerita atas pengalaman sendiri.

Pengalaman pertama - Aku pernah la suka ngan sorang brader ni masa aku bljr dulu. Kiranya dia ni tahap senior la kan. Tp sbb dia tukar course dari ambik Medic, tukar Engineering so dia jadi la same batch ngan aku. Aku tak pernah rapat ngan dia pun sbb dia close ngan member aku ni. Member aku ni mmg suka sama dia. Derang ni close sampai la derang ni keje. Berthn2, ada kot dlm 3 thn kerja, derang still rapat. Sentiasa call la cam pakwe makwe. So sampailah kawan aku ni famili dia nak kenalkan dia ngan seseorg. Tp member ni plak tak tahu mamat ni suka ke idak ngan dia sbnrnya sbb bila member ni bercerita pasal famili nak kenalkan ngan org lain, cam takder plak ciri2 cemburu, siap galakkan lagi. Padahal dia layan kawan ni cam awek dia. So member pun ngadu ngan kitaorg. So kitaorg plan la....aku cuba rapatkan diri ngan mamat ni sampaila aku pun agak close la ngan dia. Selidik punya selidik, rupanya mamat ni kata dia anggap kawan aku tu just kawan biasa jer. Member punyalah sedih, terima la pilihan keluarga tu. Abis pasal kawan aku, terkena kat aku plak. Tp bab aku ni lain plak. Dia jer asyik dok kata aku ni suka dia, rindu dia bla bla bla la kan...Kkdg aku rs cam apa dia ckp tu, cam aku yg terhegeh2 kat dia. Tensen gak la aku kan. Tp kat kawan aku (derang still rapat walaupun kawan aku dah terima org lain) dia dok kata aku yg jual mahal, dia suka dan sayang giler kat aku..mcm2 la kan. Sampaikan kawan aku tuduh aku ni ada org lain la, mcm2 la kan. Sedih gak aku. Tp setiap kali call dia, itulah yg dia ckp kat aku. Konon ala2 aku plak terhegeh2. Tak larat aku melayan kerenah mamat tu, so aku pun memblahkan diri. Blh plak dia yg frust konon aku ni tinggalkan dia la mcm2. Bengong tul la mamat tu. Geram tu geram la kan...kalau suka, pesal tak ckp jer ko suka aku, ni dpn aku tuduh aku mcm2, tp blkg, lain plak citer.

Pengalaman kedua - Aku close la ngan abg pada close fren aku. Mulanya famili dia terkejut gak camner kitaorg leh rapat sbb kononnya abg dia tu budak baik yg tak layan pompuan la kan...Tp rupanya idak la gitu pun. Hehehe....dulu pernah la gak terfeeling kat dia. Maklumlah dia layan aku cam bagussssss sgt. Nak2 plak aku mmg rapat ngan derang satu famili kan. Tp bila kenal dia betul2, aku dpt la hapuskan feeling tu. Kenapa aku rs gitu??? Sbbnya, itulah sikap dia. Mmg jenis layan pompuan bagusssss jer. Masa awal2, aku cam pelik gak ler. Pesal la ramai sgt pompuan dok tergila2 kan dia. Rupanya mmg dia ni kalau layan pompuan, sampai kenal ngan mak ayah pompuan tu, rapat sampai ngan adik beradik pompuan tu. Pompuan biasalah kan, bila dah laki tu sanggup jumpa mak ayah, rapat ngan adik beradik sampai kkdg ajak adik beradik kuar sesama, tak ke cam feeling laki tu suka dia? Padahal bila aku tanya pompuan2 tu semua tu awek ke, dia ckp semua tu kawan dia jer. Dia tak feeling lebih pun kat semua2 tu. Sbb aku tgk semua tu lah, aku rs cam ishhhhh ni jgn harap la kalau laki nak suh aku assume2 sendiri. Kalau aku perasan sorang2, tup2 rupanya dia layan aku as friend jer, tak ke malu. Sbb tu bagi aku, selagi tak ckp kat aku, dia suka aku, aku mmg layan semua laki seolah2 dia mmg takder perasaan langsung kat aku. Senang daripada aku dok feeling sorang2 tup2 dia takder pun feeling apa2 ngan aku.

Pengalaman ketiga - ngan ex aku. Aku dah byk kali ckp ngan dia, kalau tak nak aku, ckp jer tak nak aku. Jgn biar aku cam org bodoh jer. Aku sbnrnya dah byk kali dah dgr dia ada org lain dari kkwn dia sendiri. Aku mmg close ngan kkwn dia pun. Even sampai mak bapak derang pun. Aku ni jenis yg lbh suka dgr dari dua blh pihak. So cam kawan dia dok kata dia ada org lain, aku akan tanya dia balik ngan cara elok. So dah dia tak mo ngaku, fine lah..Kalau dia menipu, dia yg berdosa kan..Lantak dia lah kan. Tp yg aku bengkek sbbnya, dia buat derk jer kat aku. Cam takder apa2. Tp bila kete aku ada kat umah kawan dia ker (kitaorg suka kuar ramai2, then kalau aku letih, kkdg kawan dia htr aku guna kete aku then bawak balik kete aku ke rumah derang, lagipun derang tu dok ngan famili masing2), dia cukup marah. TAkpun apa2 jelah yg berlaku kat aku, dia marah. Tp buat aku cam org bodoh je kan. Kkdg tak bercall pun. TP bila suh tinggal kita, tak mo. Mujur tak kawin kan..kalau tak cam gantung tak bertali jer..hahahaha. Lepas bbrp kali dok uh ah sana sini...last2 dia ckp cam ala2 kitaorg ni dah takder apa2. Aku pun lega jelah kan. Aku mmg mls nak melayan perasaan ni..buat abis masa aku jer kan. Tp bila arwah mak aku meninggal, aku inform kawan dia, marah aku balik. Konon pesal ckp kat kawan dia, pesal tak ckp kat dia. Aku pun pelik la kan, kata aku ngan dia dah takder apa2. Pesal dia nak marah2 aku plak. Gitulah jadinya...sampai la one day, kitaorg kuar ngan kawan aku sekali. Ada ke leh ckp dia cam tak tahu nak buat pilihan sama ada aku or awek baru dia. Aku gelak jelah sbb mls nak layan. Kawan aku la yg membara. So aku mls nak melayan cekadak dia lagi, aku just tanya dia betul2, nak ke tak nak aku lagi. So bila dia confirm kata dia tak nak aku lagi, so aku pun lega lakan. Bosan la ngan org cenggini. Kalau nak, buat la cara elok2. Kalau tak nak pun, ckp la elok2. ni buat kita tertanya2 sendiri.
Tp yg kelakar bila tgk kita cam ok jer, cam tak berperasaan, siap blh kawan ngan dia ok jer cam seolah kitaorg takder apa2, dia plak yg cam giler talak. Sebar citer kat kekawan dia yg aku plak yg dok giler kat dia. Kelakar tul. Tahu pun sbb kawan dia call aku kata suh aku lupakan jer dia sbb aku yg tinggalkan dia. Rupanya dia sudah create citer lain. Hahahaha... Aku mampu gelak jer sbb bagi aku tak yah lah layan org cenggini. Buat penat badan jer


Bagi aku senang jer...kalau sesapa suka aku, berterus terang jelah. Aku ni jenis straight fwd. Bukannya jenis nak perasan sorang2. Cam masa aku bljr dulu2 pun, time aku masuk kelas ker, pi cafe ker, pi kedai ker, geng2 classmates laki aku dok usha2, dok panggil2 nama aku, aku wat derk jer cam org takder perasaan. Sampai kawan aku ckp, eh, knp cam tak layan jer derang dok usha2 tu. Aku ckp la, nak suh aku wat camner? buat muka malu tersipu2? Aku bukan jenis gitu.

Kesimpulannya, bg pendapat aku la kan, apa2 hal pun, baik ckp jelah. Tak kira la laki ke pompuan ke. Kalau tak mo, dah ada org lain, apsal tak ckp awal2. Senang takder la sapa2 malu. Dan jgn plak kalau pihak sini kata dia dah ada org lain, suh batalkan jer. Tp pihak sana tak mo, terhegeh2 gak buat majlis padahal pihak satu lagi tu dah ckp awal2 lagi. Sajer peel kan. Lepas tu claim org tu tak tunai janji. Kalau sblm kawin, dah nampak pincang, baik la jgn kawin. Jgn dipaksa. Nanti lepas kawin, baru jer kawin brp hari, dah bercerai berai. Tak ke malu...



No comments: