Friday, November 20, 2009

Tea-Talk Invitation


Smlm bukak email. Got email from Yayasan TM; invitation to An Exclusive Tea-Talk with TM’s Group CEO sbg recognition our (YTM scholars) high academic achievement. Tersenyum gak sorang2... Hehehehe...Barulah tahu camner rsnya bila jadi budak berjaya dlm pelajaran dan been acknowledged.

Sbnrnya kita semua adalah pandai, cuma rajin atau tidak ajer. Dan jugak sbg ujian dari Allah, nak tgk apa yg kita buat kalau Allah bg kat kita sesuatu nikmat. Email ni buat aku terkenang kembali zaman aku bljr dulu2.

Sblm ni, means dari zaman aku start sekolah, sampai la skrg, aku tak pernah buat betul2 dlm pelajaran. Hanya bila aku start Master jer, tetiba aku dpt satu semangat, dan akhirnya aku berjaya.

Aku start sekolah masa umur 7 thn, dlm darjah 1. Yelah, mmg la semua org start sekolah time ni kan. Tp aku masa dulu, tak pernah masuk tadika. Igt lagi masa tu, dgn my late mum, naik beca, round semua sekolah tadika yg ada, tapi satu pun takder kekosongan. So balik rumah, aku home schooling. Aku ambik buku my sisters and brother, and study sendiri dgn my late mum. Syukur, by the time aku masuk sekolah, aku dah pandai membaca.

Masa darjah 1 pun, suppose aku tak dpt pun masuk sekolah tu. Semua adik beradik aku dari sulung hingga bongsu, mmg sekolah tu jer. Tak dpt masuk sbb my parents yg lambat daftarkan aku masuk sekolah. Tp mungkin rezeki Allah bg, cikgu sekolah tu my late mum nyer distant relative, so aku dpt gak masuk sekolah tu tp ditempatkn under kelas dia. Kelas yg paling corot, yg paling teruk la dlm erti kata. Kelas paling pandai kelas P, then K, M, B, H. Aku kelas H, H for Hijau (atau Hodoh..aku selalunya translate as Hodoh masa dulu2).

Dok di kelas yg paling corot, ngan budak2 yg jahat (mmg jahat amat), dan aku sentiasa dibuli. Dlm kena buli2 tu (masa dulu aku veryyyyyy pendiam), aku selalu gak menjadi budak paling pandai, sentiasa dpt no 1 paling teruk pun no 2.

Bila aku dah teruk sgt kena buli sampai aku balik umah, minta2 ngan parents aku suh tukar sekolah, aku ditempatkan di kelas 2K. Aku pun tak tahu camner cikgu2 tahu, sama ada parents aku pi ngadu or aku selalu bermasalah, aku pun tak tahu. Walaupun aku bljr kat kelas lain, tp result still kat kelas lama.

Sampai la aku darjah 4, barulah kelas diarrange ikut no dlm kelas. Sbb aku sentiasa dpt no 1, or 2, aku berjaya gak dpt dok dlm kelas 4P. Kelas budak2 pandai. Dlm kelas tu, majoriti budak2 pandai, dan aku tergolong dlm top 10, so cam glamer la kan kat sekolah. Hehehe

Sampai dah masuk ke sekolah menengah pun, still dok dlm kelas terpandai dan sentiasa dok dlm golongan top 10. Walaupun aku dok dlm top 10, bukan bermakna aku ni jenis rajin study pun. Aku ni jenis study main2. Nak tahu knp aku nyer english teruk?? Sbb aku asyik suruh arwah mak yg buatkan aku nyer homework kalau melibatkan english. Aku suka baca buku english tp bab writing, mmg fail. Aku hanya leh fhm jer, but utk response in term of writing ke, speaking ker, mmg fail.

Masa form 3, aku berjaya jadi budak pandai math. Disebabkan aku dpt 100% dlm math utk peksa. Bangga la jap kan, semua org kenal kan..nak2 cikgu kan.hehehe Masa tu mmg aku minat giler2 ngan math. Math tu jadi my feveret subjek dari sekolah rendah, sampai la menengah. Kalau org lain study math yg diajar oleh cikgu utk level tu, aku bljr level dah advanced. Kalau org lain bljr math utk form 3, aku bljr math utk form 4. Heheheh..

Masuk jer form 4, aku mulanya nak ambik kelas perdagangan. Dah aku kan minat math, so nak ambik semua subjek yg ada related to math. Tp bila pikirkan cabaran, sbb masa tu semua org kata add math tu susah, laktu kalau ambik perdagangan, add math takder, lagipun aku rs rugi plak nak korbankan science subject, so aku proceed ambik pure science class. (Aku ni lebih kepada minat untuk menyahut cabaran..maklumlah semua org kata pure science susah, aku pun nak la try, apa yg susah sgt tu...hehe)

Tp entahler kenapa, masa tu aku cam dah takder passion utk math, aku cam dpt teruk gakler utk add math masa bbrp minggu pertama masa form 4. Sampai la aku masuk MRSM, aku kembali kepada minat aku. Masa tu satu2 nya subjek yg aku dpt elok. Maklumlah time tu kelas aku semua pompuan (kitaorg geng2 yg 2nd intake, so ditempatkan dlm satu kelas), so takder perasaan malu pun kalau dpt tak elok. Aku mmg tak pernah ambik serius bab study. Yg aku tahu, aku nak make sure aku dpt degree jer.

Dlm minat2 math, pernah gakler aku kantoi sekali dua semata2 aku jadi malas study math. Sampai la aku kena perli ngan cikgu, aku ubah diri aku balik. Masa tu jadilah aku, Pembimbing Akademik utk math. Walaupun aku ni tak pernah serius bab study, study pun selalu last minute, stkt ni tak pernah lagi la aku dpt teruk ssgt. Allah masih sayang aku kot.

Bersambung....


No comments: