Tuesday, November 3, 2009

Pindah

Yg aku nak citer ni pasal pindah umah. Sejak aku keje, dah 7 kali aku pindah umah.

1. Dari umah abg ke rumah sewa first (Bangsar)
Masa ni abg aku cam ragu2 nak bg aku dok sendiri. Yelah masa tu aku mn ada handphone. Maklumlah baru nak start keje yg betul2. So camner nak contact kan. Siap abg aku takut2 kan aku kata flat aku dok tu la dulu pernah org mati pasal ada org yg tak bertamadun pi buang bata dari tingkap berapa entah. Mmg pun ada kes tu. Tp bila pikirkan perjalanan dari umah abg aku nak ke ofis yg memakan masa 6 jam pi balik...isshhhh tak sanggup aku. Imagine la aku tunggu bas kul 6.30, tp sampai ofis kul 9.30. Rumah abg aku kat selayang, aku keje kat puchong. Kena naik dua bas...Tensen tau. Aku siap bg surat ke management kata aku kena dtg lmbt sbb umah jauh. Masa tu masuk keje kul 8.30. Selalunya sampai umah jer aku terus tersadai atas katil. Tiap2 hari gitu, life aku byk spend atas bas.

2. Dari Bangsar ke Sri Serdang
Mujur aku tak beli barang byk masa dok kat Bangsar. So aku angkut brg aku dlm dua trip kot guna kete member. Just comforter, baju bajan, brg2 kemasan diri, komputer, meja computer....

3. Dari Sri Serdang ke Bgnn Sebelah Minlon, Serdang (Serdang Lama kot area ni..hehe)
Masa ni barang dah byk beli so proses angkut barang tu terpaksa gak ler guna lori. Upah lori cina yg jual perabot kat bawah flat tu pi angkut barang aku. Masa ni dah ada katil ngan tv kan. So katil mmg takleh nak angkut guna kete.

4. Serdang Lama ke Seri Serdang balik
Sbb masa kat minlon tu, kitaorg dok flat, tingkat 4, so proses nak pindah tu aduhaiiiiiii...sungguh memenatkan. Kitaorg masa kat minlon dok ber5. So barang mmg banyak. Walaupun takder perabot ke apa, tp brg2 persendirian, ngan dapur, pinggan mangkuk, meja, kerusi, katil masing2...mmg penat aa nak angkut turun naik. Nak2 plak masa tu tensen ngan salah sorang housemate. Senang2 jer longgok barang dia, bg arahan suh kitoarg angkut masuk lori brg dia, then dia blah jer ngan laki mn ntah. Pagi esoknya, bgn tidur rs nak tercabut kepala lutut kesan dok naik turun tangga, start kemas kat umah baru plak. Yg kawan tu, pg tu balik, merungut2 carik barang dia. Kesannya, seminggu kitaorg boikot dia.

5. Seri Serdang ke Seri Kembangan
Barang byk, penattttt...Kenangan yg tidak blh dilupakan ketika ini..Member minta tlg member dia sewakan lori. Ala takat katil 3 bijik, almari baju 3,4 bijik, meja, kerusi semua tu, lori kecik pun dah memadai....tp tu dia, yg dtg treler!!!! Malu giler kitaorg kat jiran2. Brg ciput jer, tp trailer yg angkut. Patut leh masuk 2 bijik kete dlm tu..hehehe

6. Seri Kembangan to Seri Kembangan
Sbnrnya dari rumah sebelah ke rumah sebelah. Brg pun dah byk, ngan peti ais, mesin basuh semua. Sbb sebelah rumah, so tak perlukan lori. Aku angkut jer ngan troli. Mesin basuh semua benda tu. Yg lain campak dlm kotak.

7. Seri Kembangan ke Seri Kembangan gak...
Dari rumah sewa ke rumah sendiri akhirnya. Hope inilah yg terakhir pindah memindah. Mmg penat bab2 pindah ni. Yelah, pack brg, nak unpack barang lagi. Aduhai..penat sihhh. Ni pun byk lagi yg aku lom unpack. Ambik proses sikit demi sikit utk unpack semua barang2 tu. hopefully before fly ke Indon, aku settle dah bab2 rumah ni.

Pindah memindah ni, mmg leceh pun. Byk proses nak kena buat, proses pack barang dan unpack barang. Kalau ada org tlg, ok la kan. Ni pun mujur adik aku ada kat umah, dia yg tlg pack dan unpack barang dan kemas umah. Thanks to her. Walaupun aku kkdg tensen ngan org2 sekeliling yg dok nasihat tu nasihat ni cam aku ni tak pernah hadapi proses pindah memindah ni, tp aku still rs thanks la kat mereka2 ni, cause at least derang care about me (walaupun mungkin tidak..hehehe). Tp sometimes quite annoying la bila org nasihat suh kita masukkan barang2 dlm kotak (common sense right), suh lori angkut barang (takkan aku nak angkut peti ais ngan kete kot..) dll. Dakperlah..sekarang tgh pikir camner nak kemas barang2 yg berlambak tu. Proses pertama aku, aku kemas dapur je dulu...Then kemas bilik aku, then kemas kain2. Barang2 yg lom berkemas aku longgokkn satu area, then aku tarik satu2 supaya aku tak pening tgk barang2 tu semua. Nanti lagi la pening aku nak ngemas. Sbb tu aku prefer buat gitu.

Dh brp mlm dah tidur lmbt dok kemas umah. Tp mlm ni aku kena pi umah kakak. Sian dia sbb anak dia demam, laktu laki dia outstation, bibik plak tak muncul. So kena la htr bantuan ke sana. Sapa lagi, adik aku yg tgh mencari keje ni la jadi mangsa kitaorg..hehehe



No comments: