Monday, July 25, 2011

Mari Kita Bekerja

Menjadi tabiat, kalau tgh buat kerja yg memerlukan aku berfikir terutama bila membuat documentation, kemungkinan besar utk aku buat benda2 lagha adalah tinggi.

Cam cthnya skrg ni aku tgh sibuk buat user manual doc, tgh2 buat kerja, aku blh switch jap ke benda lain. Bukan apa, aku jadi cepat bosan kalau concentrate benda2 yg buat otak aku kena pikir lama2. Bila buat benda lagha utk seketika, sekurang2 nya otak aku rest jap.

Kalau aku tak buat gitu, aku akan rs otak cam diperah2 dan bernafas pun rs cam penat. Kkdg kalau tak buat benda2 lagho pun, abis2 aku kuar pi toilet jap, tak pun gi carik makanan hahahah. Cam td, aku turun ke cafe, aku beli pisang goreng RM1, soya cincau satu botol dan icecream. Nyum22…abis…cuma aku kongsi ngan kekawan pisang goreng tu.

Sambil buat keje, aku suka layan lagu. At least takder la stress sgt aku layan kerja dlm keadaan suasana sunyi sepi (bilik aku ni mamat2 ni semua giler keje..hehehe)

Kkdg tgh buat2 keje, sempat lg aku ajak kawan aku chat. Kkdg xder citer apa pun. Citer2 bodoh jer pun. Lps rs dah puas dah, sambung balik keje.

Ni kalau keje2 yg melibatkan doc la. Aku paling bebal kalau nak kena buat ayat. Nak siapkan satu ayat, aduhaiiiiiiiiiii susah weh.

Tp kalau buat keje under pressure, nak2 tetiba kerja tu kena siapkan on time..kiranya last minute nak kena siapkan..ishhh blh plak aku settlekan walaupun kkdg sampai tak tido mlm. Sbb tu aku suka keje under pressure, supaya otak aku pun pressure, cepat sikit berpikir. Kalau keje dlm keadaan longlai…otak aku pun turut lembab.

Aku harap2 sgt, user manual ni siap ari ni. Ni aku bg pressure kat diri sendiri, set target kat diri sendiri. Ari ni wajib siap dan email to person in charge utk review. Hopefully dapat settle.

Ari ni ada meeting utk projek baru. Ari tu dah buat kick-off meeting dan bagi tugasan utk semua project member. But today dpt detailsnya. Dan ari ni aku diinformkan aku dpt dua task yg melibatkan firmware. Task 1 – melibatkan I/O, so kerja aku tak dpt dibuat selagi geng2 hardware tak siapkan boardnya. Task 2 – communication antara MCU ngan server melalui TCP/IP (guna telnet). Semua task ni aku tak pernah lagi dpt. Tp rsnya task1 tu ok lagi, takder la complicated sgt. Tp utk task2, complicated to me but I take it as challenge. Ketua firmware utk projek ni yg bahagikan tugas tu. So mungkin dia rs aku mampu buat kot. Insyaallah aku akan cuba my best.

Another project pun melibatkan firmware gak. Actually task aku dah settle. Tp Project Manager bg aku satu lg task utk disettlekan. Syukur alhamdulillah dah nampak jalannya. Dan aku target, end of next week, everything will be settled. Insyaallah.

Aku sbnrnya tak tahu la apa yg aku merapu ni. Aku td muak tgk documentation yg aku buat tu….hehehehe, dan2 jer bukak benda alah ni, then aku update blog.

Apa2 lah yek…asalkan otak aku clear utk sementara waktu sebelum aku sambung balik kerja.. ;)

No comments: