Friday, July 8, 2011

Checklist

Aku ni mmg seorg yg mudah pelupa. Kkdg kalau dok dlm bilik kat tingkat atas, terpikir nak ambik sesuatu kat tingkat bawah, turun jer tangga last dah lupa dah nak ambik apa. Adusssssss

Sbb tu kkdg aku percaya pada instinct. Kalau aku ada terpikir nak buat sesuatu or nak ambik sesuatu, tp lupa, hati mesti tak tenang untuk kuar umah (terutamanyalah). Mesti pusing2 gak satu umah pikir blk. Sbb selalunya bila kuar jer, br teringat itu ini. Arghhhh satu hal plak kalau benda2 tu penting, terpaksalah pusing blk rumah. Tensionnnnnn…

Salah satu cara utk elakkan benda di atas berlaku, aku akan ckp kat adik aku apa yg aku nak buat. So kalau nak kuar, aku akan double check ngan dia. Kalau kuar umah ngan hati tenang, insyaallah, tak der apa yg tertinggal or just small matter jer.

Dan cara lain utk elakkan dari lupa terutama pasal kerja, aku suka buat “TO DO LIST”. Satu buku wajib ada utk elakkan aku lupa apa yg patut aku buat. Tp kkdg terlupa gak kalau lupa nak catat dlm buku ni.

08072011133 Tahun ni aku guna buku ni. Diberi oleh kawan forum, PIA. Thanks fren.

Pagi2 sampai ofis, aku make sure buat benda ni dulu.

08072011135Kalau aku miss buat benda ni. Aku buat benda lain dulu, itu akan menyebabkan aku terbabas2, terjadi lah incident mcm2 yg tak patut terjadi. (cam cth ni la….tu last date aku buat…tp mujur berjy gak settle kerja yg ditarget)

Kalau aku buat benda ni, insyaallah segala kerja dapat disettlekan sbb aku suka bila aku tanda “right” dan “Done” kat tepi tu. Dan lepas tu rs lega sbb byk benda berjaya disettle.

08072011136

Pernah pi training dulu, dia ckp kalau buat list, jgn potong, but tanda “right”. Sbb kalau potong, dia memberi simbol yg negative, tp kalau buat tanda ni memberi simbol positive utk kita. Selalunya aku suka tanda right dan tulis DONE siap ngan tarikh so aku th bila aku berjaya siapkan and kalau ada remark, aku akan tulis ngan pen merah so aku leh tahu apa susulan yg aku kena buat. Ayat aku guna tu ayat simple. Jgn plak ada yg comment kata grammar salah ker apa.. Yelah aku mmg sedar dah lama pun English aku fail. Sbb tu buku ni cam confidential. Nanti ada plak yg mcm2 comment tgk apa yg aku catat dlm buku ni.

Skrg ni aku terlibat ngan 3 projek. Next week kick off meeting new projek. So total 4 projek. 2 projek melibatkan programming, satu projek as technical writer (nama gah tp english fail..huhuhu)  dan satu lg just auditor. Insyaallah dpt manage semua kerja ni dgn baik. Target nak siapkan semua kerja2 on time. Amiinnn…

Utk setiap projek, aku suka sediakan satu buku. So senang aku catit everything about that projek dalam buku tu. Senang utk rujukan. Kalau ada kertas2 yg penting pasal projek tu pun, aku tempek jer dlm tu. Senang kalau nak gi meeting ker, or ada keje luar bilik ni, bawak jer buku2 tu.

08072011137

Nanti utk projek br next week, kena lah sediakan satu lg buku baru.

Kalau benda2 yg melibatkan selain projek, cam more tu personal buat still related to office, aku suka sediakan satu fail. Buh semua surat menyurat dan MC2, kat dlm tu. Senang in case apa2, bukak jer fail tu. Semua benda ada dlm tu.

Gambar fail? Tak yah la… tak penting….. ;P

No comments: