Friday, June 4, 2010

Keje sia2 or pengalaman hidup?

Aku dah lama giler tinggalkan embedded nyer programming. Dah ler bukannya terer pun. Laktu tinggal camtu jer. Lagilah terhegeh2 aku nak start balik programming ni.
Atas desakan hidup sbg kuli yg mkn gaji (buta kkdg)..telah dipaksa rela utk membuat multitask. So nak tak nak utk projek baru ni aku kena la start balik dari bawah bljr pasal embedded programming.
So utk first step, aku guna la development board dari mikroelektronika ni. Dan dari ari tu aku study camner nak program dan guna board ni.
My first programming adalah camner nak display kat LCD tu.


LCD ni ye..

Nak kuarkan display cinonit jer pun. Aku ambik la cth program yg ada. Try byk kali. Tp tak kuar outputnya. Dah down dah aku. Tp ok sikit jer sbb nmpk la benda yg aku tulis tu display kat LCD tu tp byk la cacing yg kuar. Tensen la aku kan.
Check balik program aku. Tup2 rupanya aku silap tulis dari huruf "i" aku pi tulis "1". Mana la tak kuar cacing. So try compile, run, yesssss..jadik. Tp tula, kkdg ok kkdg tak. Padahal just a simple program. On off jer board ni br ok kkdg.
Pg tu ok jer jln walaupun cam tak stabil outputnya, tp ok la kan. Kuar mkn tghr, start balik lepas Zuhur, aku ngan muka happy, tukar ayat kat program tu. Alaaaa...tukar ayat jer pun. Bukannya tukar jadi bombastic nyer ayat pun. Takat "mikroElektronika" jadilah "welcome to embedded". Apa la sgt kan. Kalau geng2 otai tu, buat jadi bhn kelakar depa jelah kan.


Tup2, langsung tak kuar apa. Ishhhhh tensen tul aku. Try lagi. tak jadik gak. Try back to original program. Tak ok gak. Ishhhh geram la ni kan. Takkan la simple nyer program pun tak ok kot. Oklah, aku cuba bg cth yg sblm ni mmg dah jadi, tp guna GLCD plak. Aku compile then run....
Ishhhhh pesal la output dia kuar cacing gak. Sblm ni ok jer kuar "I WILL TRY MY BEST" kat GLCD tu. Ishhh tak leh jadi ni. Aku dah fed up dah. Rs cam org sabotaj pun ada. Aku ni dah ler jenis lemah semangat, benda simple pun tak jadik, rs cam tensen la ni....
Aku rileks jap, pi buat air sat. Sambil minum air susu Hi Goat, aku pikir2....Ok lah last choice, aku pi pinjam board org sebelah. Kalau tak ok gak, confirm aku ni benak.


So pinjam depa nyer dah alang2 cam takder org pakai. Aku ambik, sambung USB power cable dia, then bukak program, compile dan run. Walla....jadik pun...


Riki ngan kawan yg pegang board ni sblm ni, mmg dia buat pun tak pernah jadik pun. Tu yg dia down nak sambung buat tu. So kesimpulannya, board ni mmg problem. Dalam erti kata rosak or mereng...Hehehe
Mujur dapat discover awal2 walaupun aku rs agak membazir masa dok pikir kenapa la simple program pun tak jadi. Abis la aku dok godek program simple aku tu.
So alang2 dah jadik ni, aku teruskan perjuangan aku...Chaiyokkk

No comments: