Friday, October 10, 2008

Teaching skills

Smlm kitoarg berbincang ngan coach, master (cikgu pada coach kitaorg, kitaorg pandai2 jer panggil dia master) dan member pasal teaching skills. Kitaorg komen la pasal cara coach kitaorg ajar kitoarg swim. Aku ngan member komen dari sudut pandangan seorg student, dan master komen sbg seorg cikgu.

Kitoarg sbnrnya ada la benda tak berkenan sikit pasal coach kitoarg ni. means cara dia ajar kitaorg. so mlm td kebetulan coach kitaorg bg soalan kat kitoarg berdua: Mana yg lebih baik ajar, dia or master?

Sbbnya kitoarg dua org ni as student cikgu, rapat la gak ngan master ni. so kkdg kitoarg bljr direct jer ngan master tu. mmg different la cara ajarnya.

Selama ni aku ngan kawan ni, hanya komen blkg2 jer, or kkdg ada la gak ngadu kat master kan. then ari tu pernah la ckp dpn cikgu kitoarg tp dia cam pertahan gak skill dia tu..so mlm td alang2 dia tanya gitu, so kawan aku secara jujurnya explain la..aku dan master menyampuk dan menyambung la serba sikit.

Salah satu yg buat kitoarg down ngan cikgu kitoarg ni, bila dia ajar, dia hanya ckp No (means kita buat tu salah) and Yes or Good (kalau betul la bg pandangan dia). yg jadi kitaorg tak puas hati, bila kita buat kan, dia akan ckp Good. tp kita sendiri pun tahu tu salah apa yg kita buat tu. bila kita komen, dia kata Good la utk level you without explaination kalau yg sbtlnya, camner patut buat.. Buat kitaorg rs down. then kkdg tu bila kita buat, dia kata Good (walaupun kita thau tak pun), then lepas tu kalau kawan kita buat, dia kata tu buat cam kawna awak buat tu. So means kita buat tu tak betul la sbnrnya..so what's the point kata kita ni good. asyik la kata utk level u, ok lah tu...bila kita komen byk2. dia kata la kalau bljr ngeja, kena la bljr ABC dulu baru.sikit2..so kalau Good tu kiranya up sikit dari sblm nya..

Kita nak bljr yg betul2, ni asyik dok main sikit2, sampai bila nak abis. bila kita tak abis2 lagi, tak settle2 lagi, asyik la dok kata kitaorg ni dah patut grad la apa...bila kitaorg cam ala2 merajuk (kononnya dia dah bosan ngan kitoarg), dia ckp tu sbg semangat utk kitaorg...padahal bg ktiaorg tu utk mendownkan kita ada la..seolah2 kita ni bodoh sgt, dah byk kali attend kelas tp dok takat tu gak.

So mlm td sessi meluahkan perasaan la..kitoarg ckp communication skills dia dan teaching skills dia tu, cam tak betul sikit. tp dia dok la pertahankan cara dia tu. lepas tu siap dok kondem cikgu swim lama aku plak dah...bengang la kan..satu yg aku tak berapa suka, dia suka bangga diri konon2 cara dia semua betul...sedangkan ikut master, tips master bg lagi la berguna..cikgu tu pun still lagi dok belajar ngan master.

Smlm bengkek la gak bila dia tetiba jer kondem cikgu lama aku kata cikgu tu tak pandai ajar renang sbb tgk aku renang cam ntah apa2 jer..so aku jawab la, it's not her fault...itu salah aku. aku berterima kasih ssgt kat cikgu cina aku tu sbb dia lah yg ajar aku sampai aku reti berenang, sampai aku tak takut air. sbb sblm ni aku mmg phobia ngan air. dia yg ajar aku camner nak bg tenang dok dlm air, byk tips dia bg kat aku. so for me, dia the best teacher utk swim. Tp aku ni yg malas nak ulang alik. bila aku dah tahu camner nak tenang dlm air, tak tercungap2 dah, terus aku tak pi dah kelas tu. so for me, cikgu aku ajar dah bagus ssgt sbb dia sendiri pun ajar org utk kelas life saving semua (cikgu aku br jer lulus life saving exam) tp salah aku sbb aku tka betul2 pandai sblm aku blah dari kelas dia. So cikgu aku yg skrg ni jgn la dok kutuk dia sbb ngko sendiri pun tak kenal dia.

Cikgu aku dok rs teaching skill dia tu bgs la sbbnya dia kata aku pun bljr ntah apa2 ngan cikgu lama aku, tgk dia ajar kawan aku dari zero, kejap jer ok. ala2 bangga diri...tp kitoarg ckp la, mungkin ok bg stgh org tp cara dia tu mungkin tak sesuai utk certain org terutama pada geng2 kitoarg ni (blkg cikgu selalu gak ada sessi ngumpat..hahaha). master explain la, kalau cara dia, dia suka kalau kita wat silap, dia terus ckp ko buat silap camni camtu..takder ckp no, ke yes ker, or bg pujian ker apa. dia mmg laser sikit la..so buat kita tahu mn silap kita, and apa yg perlu kita buat.

Byk gakler kitoarg hamburkan mlm td. 3 lawan 1. so cikgu aku cam senyap jelah, menjawab sikit2. muka agak la tak puas hati...tp entahler..at least dia tahu isi hati kitoarg..tu yg penting

No comments: