Tuesday, August 31, 2010

Puasa - Day 3

14/8/10 - 4 Ramadhan 1431

Dah mmg tugas aku la kot, sebg kakak dlm umah tu, aku la kena bgn awal pagi sediakan mknn utk bersahur. So pagi ni pun aku bgn sblm kul 4 utk siapkan sahur. Xder menu menarik pun, skdr telur kicap jer. Ngantuk weh nak masak yg best2. Adik2 aku senang, semua derang tibai. Kalau dpt yg byk ckp, sila masak sendiri (adik yg selalu komplen mujur pandai masak).

Rutin aku tahun ni, lepas sahur, aku tidur jap then bgn utk Subuh dan selalunya lepas Subuh aku akan tidur balik. Tp ari ni lepas Subuh, aku layan internet sampai kul 10 pg. Mata padahal ngantuk giler2. Aku sedar dah kul 10 pun sbb bunyi motor adik laki aku htr kakak dia pi keje. Dan2 tu gak aku terus tidur.

Bgn tidur, plan utk ari tu, konon akan pi Jusco beli barang, then kemas rumah, byk punya plan la... Sekali satu hari aku melepek jer atas katil. Mujur kul 3 lbh aku sedar diri, cepat2 bgn mandi, smbhyg then msg adik aku tanya dah balik ke belum. Rupanya adik aku dah lama dah balik ngan bos dia.

Ajak dia pi Jusco beli barang. Beli lauk pauk mentah dan plan nak masak ari tu. Sampai umah, tetiba jadi kemalasan utk memasak, so adik lelaki sorang lagi tu (kebetulan dia balik smlmnya dari outstation) gi beli la lauk utk berbuka.

Nasi kitaorg masak dan menu berbuka ari tu adalah ayam masak pedas. Tp aduhaiiii, rugi tul la beli. Ada ke org tu jual ayam busuk. Sampai melekat busuk kat tgn kitaorg. Tensen tul. Kesian adik aku sbb abis duit tp kitaorg takleh mkn. Mujur ada lauk lain yg blh di mkn ngan nasik tu.

So mlmnya, aku berjaya terawih gak. Dan merupakan malam yg tensen. Apa tak tensennya, bbdk blh main2 ulang alik, gurau2 kat depan saf kitaorg. Padahal kat surau tu dah ada notis, suh mak2 yg bawak anak2 ni dok saf blkg, so takder la kacau org lain kan. Tp ni mak dok kat saf dpn2, budak2 biasa la kan, dia nmpk kawan dia, so kejap pi ke dpn, kejap ke blkg. Kepala aku rs berdengung jer masa sujud sbb derang jln sambil hentak2 kaki. 

Lps smbhyg, minah sblh aku tangkap bbdk yg buat hal tu, nasihat kata jgn lalu dpn org nak smyg. Ada plak yg sorang ni sentap bila kena tegur..Aduhai...Kitaorg yg dok satu saf ni mmg tensen sgt, dan merungut kat takleh nak khyusuk. Yg geram, mak budak tu tak marah pun anak dia. Tgk jer...tak tahu la dpt ke pahala aku ari tu...huhu


No comments: