Thursday, September 24, 2009

Balik Raya

Balik raya ari tu hari Jumaat after Zuhur. Tu pun bertekak dulu ngan adik laki. Ari tu dia janji nak balik tghr, tup2 ari Jumaat tu dia kata nak balik petang. Aku dahler nak elak jam, dia plak kata tak kira kul brp tetap jam. Kalau petang, dah dkt nak mkn katanya. Aku mls nak membazir masa, daripada dok melepek kat umah, baiklah teruskan perjlnn, kalau jam pun, at least ada la kemajuan sikit. Aku sbg kakak, biasalah mulut bising2 la kan...Mamat tu merajuk suh aku balik dulu, nanti dia balik ngan kawan dia..kononnya lah...aku bising2 ckp jgn ngengada, terus aku kuar umah, pi basuh kete and pi kunci rumah satu lagi tu. Geram gak ler aku....Dah ler otak aku tgh berserabut pikir mcm2...aduhai

Balik tu, aku tgk dia dah bersiap. Tp aku yg tgh bengkek lagi ni, dan rs ngantuk, lepak jap, tidur 2,3 min. Then terus bersiap, angkut barang2 masuk kete bagai. Then suh adik pompuan aku panggil abg dia. Masam jer muka mamat tu. Aku buat derk jer, konon2 gelak jer, cam takder apa2.

On the way balik, syukur alhamdulillah, takder la jam mana pun. Kat MRR2, biasalah kan, kat Pandan tu perkara biasa la asyik jam kat situ. Then lepas tu pun jam sikit, tak tahu apa punca, sbb sampai dpn tu sikit, jalan laju jer...

Kitaorg risau kat tol akan jam. Tp sampai tol Gombak, tgk line clear jer...Syukurrr....Masa kat Karak, dgr kat radio katanya kat Bentong cam jam sikit, so DJ advise please expect delays. So kitaorg budget mmg jam la kan...

Bbrp km nak sampai ke tol Karak, mmg jam sungguh, but still moving. Lama gak la.....until kitaorg nmpk atas bukit tu, cam kete laju gak...Dpn sikit, nmpk la sorang pekerja Highway ni berenti tepi jln, tiup wisel dan tgn dia suh kete pi laju sikit...rupanya bukannya jam pun, masing2 bawak kete slow time naik bukit tu...heran tul la....sampai tol, clear jer....Syukurrrr...

Masuk ke Bentong, yes...berderet kete, jam....Igtkan apa la kan...rupanya kat bandar Bentong, jln suppose 2 kete leh masuk, dia tutup satu, jadi lah satu jer kete leh masuk. Tu yg jadi jam tu. motif dia tutup jln, tak tahu. best kot tgk kete jam. Lepas jln tu, line clear...baru jer kejap, tetiba jam lagi...aduhai...tensen sihhhh...

Mujur still moving, pi dpn lagi, laaaaa...rupanya jln jam sbb masing2 slowkan kete nak tgk ada accident, kete terbalik.....Lepas tu jln ok jer..Mmg patut aaa polis cadangkan nak tutup tmpt kejadian tak bg org slowkan kete utk tgk accident..nak tgk, berenti tepi la kan...jgn susahkan org lain.

Lepas tu line clear then jam lagi...aduhai tensen....still sbb masing2 slowkan kete nak tgk polis dok ambik gambr motor accident. Lepas tu clearrrrrr....

Kitaorg berenti smyg asar kat Raub, then teruskan perjlnn...Buka pose pun dlm kete. Dah siap2 gorengkan ayam sbg bekal. Plan mkn nasik kat Kuala Lipis. Byk gak kete berenti tepi, masing2 berkelah kat tepi jln. Tp kitaorg takut la jam ke apa kan, so teruskan perjlnn. On the way tu, jln jam la kejap, cam biasa sbb kete slow sbb masing2 nak tgk, ada kete ni berenti tepi jln..aduhai...

Sampai Kuala Lipis, isi minyak, then carik kedai utk mkn. Masing2 takder selera nak mkn, aku ngan adik order maggi sup, adik laki aku mkn nasi ngan sup tulang yg tak rs apa..masing2 tak abis mkn, teruskan perjlnn..aku dah ngantuk giler, suh adik aku plak bawak kete

Aku sedar2, dah sampai Gua Musang, sambung tidur lagi, sedar2, dah sampai kat pekan kat kg. Adik aku order burger....lepas tu terus pi rumah akak aku. Tidur sana, dan sahur kat sana ngan akak aku satu famili dan adik2. derang semua tunggu kitaorg kat situ.

Syukur alhamdulillah, kitaorg selamat sampai ke kg tanpa bala bencana berlaku ke atas kami. Dan syukur, Allah permudahkan perjlnn kami, takder jam teruk ke apa, dan sampai pada waktunya....Syukran...



No comments: