Thursday, April 2, 2009

Handphones korang

Korang igt tak semua tepon2 yg pernah korang miliki? AKu start ada phone masa thn 2000 bila dah start keje. Masa belajar hanya 2,3 kerat jer yg ada tepon. tu pun sama ada boifren bg or dia mungkin terlebih duit kot. Kitaorg cam tak ambik port pun pasal handphone masa tu maklumlah duit pun ciput jer dpt. Bukannya mewah cam org lain, laktu aku ni mmg hidup susah kan. Tp kiranya kat tmpt aku time tu, populariti public phone lagi tinggi banding ngan handphone walaupun kitaorg semua ni student engineering.

Bila start keje, aku mula la berangan nak beli satu. SIap berangan ngan akak aku yg time tu pun br nak start keje nak beli yg jenis camne semua. Yelah bila pi KL, carik keje, tgk semua org wajib ada satu kan. SO berangan la nak ada satu kan.

1. Aku grad tahun 2000. then start keje betul2 bulan 8. So gaji pertama aku dpt adalah aku beli handphone. sbb masa tu aku dah start dok umah sewa. so utk mmudahkan famili contact aku, terpaksalah beli. sblm ni aku dok ngan abg aku. so at least ada la kan org yg tgkkan aku. bila hidup berdikari ni, ngan jauh dari famili, kemudahan utk ctc ni ptg. SO ni lah tepon pertama aku. DIbeli masa tu kat bukit jalil, masa ada phone fair. main carik yg murah jer, ambik terus ngan line, bayar, terus balik. almaklumlah pi situ sendiri2, sorang2, mn la nak tahu mn yg elok kan, mmg tak survey pun. tgk murah, terus beli. murah pun, kira agak mhl la kan time tu. tp ok lah kan. aku beli model ni tp warna coklat. balik tu tersenyum2 sorang kepuasan. charge tepon 8 jam. tp cam tak sabar nak on, nak tgk2. almaklumlah first time dpt hphone, so jaki la kan.

2.
Masa ni dah ada boifren (eh, aku pernah ada boifren yek?? hehehe). Beli tepon ni kononnya nak try guna card credit (korang jgn sekali2 try, sekali try nak try lagi). AKu pi ngan boifren aku beli kat ioi puchong. sukanya hati sbb cam beli nokia yg konon agak canggih...hahaha...tp start ni lah aku hidup ngan nokia.Tepon siemens tu memberofis beli ngan rega rm100. heheh

3.
AKu tak sure model ni ke tak. tp ala2 yg ni la. (model lama kan, gambar pun dah obselete dah) beli pun konon nak guna duit bonus katakan. konon nak design kecik sikit. beli kat kotaraya. yg model lama tu aku bagi kat adik aku. sekali dia bg kat kawan dia. hampeh tul.

4.

AKu guna tepon ni sbbnya masa ni aku guna budget projek utk sewakan laptop utk kitaorg nyer projek. Then supplier tu bekalkan sekali tepon ni. SO bermulalah aku guna tepon ni. tepon ni byk berjln. sampai ke holland. Model lama tu adik aku ambik. Entahler ke mana tepon tu pi sbb sampai skrg aku dah tak jumpa dah tepon tu. sayang tul aku ngan tepon lama tu. walaupun murah tp guna duit sendiri katakan. Tp yg ni cam best la kan sbb ada kamera dan lain2.AKu nyer tepon warna brown black gitu.

5.
Lepas guna model fold tu, aku guna PDA yg ofis bagi. so yg fold tu aku pass kat adik aku. AKu ni jenis yg suka guna tepon dlm kete (jgn buat cam aku walaupun ramai buat gak kan). KAlau guna PDA tu cam susah la kan. SO aku carik gak satu tepon lain yg kecik, murah dan mcm2 ada. Survey dah lama tp tu la, asyik la takut nak kuar duit. sampai la one day, member aku paksa gak beli. AKu beli kat mines time tu. Warna tepon tu warna merah.

6.

Aku pi buat keje kat Gong Kedak masa cuti sekolah baru2 ni. then mmg dah nak ajal dia kan, tepon aku yg no 5 tu jatuh then LCD dia pecah. aduhai. tensen sungguh aku. mujur la adik aku ada byk tepon yg dia jarang guna. So pinjam la tepon dia. tp yg buat aku bengkek, tepon tu susahkan aku. Tepon tu nak call pun susah, nak msg pun, kena tekan kuat2. mmg tensen la. padahal tepon tu aku gak yg beli dulu2, tp guna kejap jer. model motorola. adik aku yg guna lepas aku pass kat depa. SO isnin ari tu, aku tensen sgt ngan tepon tu, after balik meeting kt KL, aku terus pi Mid Valley. Masa tu nekad gila dah nak beli. Tp sampai jer kedai tepon, cam ragu2 plak. sayang duit la plak. tp lepas aku call adik aku tanya pendapat dia, dia ckp better beli kalau aku dah mmg perlukan tepon. SO nak tak nak, aku terjah pi beli. AKu suka tepon ni sbb semua benda yg aku nak ada dlm ni. then rega dia pun ok. Rega dia aku tgk dlm paper rm1499. So aku tanya situ, dia kata mmg rega dia rm1499. Then aku tgk kat kedai nokia, dia tulis rm1499 dpt blueetooth free. SO masa aku pi kedai dynacom, dia mula tu kata takder free gift. tp dia kata nanti dia try call dulu. after call dia kata mmg betul ada free gift tu. So dia gi ambik stock sbb aku nak yg warna biru.Bila dia sampai, dia kata free gift hanya utk org yg byr cash. kalau nak guna CC kena tambah rm70. aku dok pikir2 perlu ke tak aku beli. dia dok ckp better beli terus sbb kalau tak rega blueetooth tu rm200++. aku suh dia kirakan untuk aku. then tetiba dia tunjuk kat aku satu rega tu. rupanya harga tepon sbnrnya rm1399. So kalau with blueetooth free tu, kena byr rm1499. kiranya bukan free la kan. so kalau aku nak bluetooth tu, maknanya aku kena tambah rm170. so wat per kan. so aku beli tepon jer.

So ni la tepon2 yg pernah aku guna. Motorola yg aku beli sajer2 tu tak diambil kira sbb aku guna hanya utk sementara jer. ntah ler kenapa aku beli tepon tu.

2 comments:

Anonymous said...

bila tgk nokia 3210 tu teringat dulu2 pun penah gak pakai..

time tu rasa mcm very up to date lah..warna yg saya ada warna kelabu :D

Anonymous said...

time tu kn rs cm dh up to date