Sunday, April 19, 2009

Fhm ker?


Suatu hari di tghr jumaat, masa kuar nak abiskan duit, dlm kereta aku, tetiba kawan aku tanya

Kwn: Mi, fhm ker maksud lagu ni?
Aku: Fhm, saranghae maksudnya I love you (padahal aku fhm hanya certain word jer. Almaklumlah kerap sgt tgk citer korea)

AKu sbnrnya masa tu tgh dgr lagu korea yang aku download dn burn kat cd. Bila member aku bertanya gitu, terus bagi aku idea utk aku bercerita pasal muzik ni.

Semua org ada jenis muzik yg dia suka, artis dia suka. Cam aku ni, so far, seigt aku la, aku tak pernah minat artis kecuali NKOTB dulu2 jer. Tu pun sbb terikut2 ngan sepupu aku dok giler ngan kumpulan tu. tp selain dari grup tu, mmg aku ni jenis yg tak minat artis but suka ngan lagu or lakonan depa. Cam cth Siti Nurhaliza tu, aku mmg tak pernah la nak suka dia, tp lagu2 dia aku suka. Tp x semua la. Cm artis2 barat tu, lantak depa la kan blkg citer dia cam Brtiney Spears, tp aku suka gak lagu2 dia.

Sbnrnya aku ni jenis dgr jer lagu2 yg ada. Selagi telinga aku kata ok, aku akan dgr jer. Apa jenis muzik pun. dari trash, slow rock, hard rock, ballad, jazz, pop dll, aku dgr je. Cam dulu bos aku pernah bg pinjam dia nyer cd nirvana bila dia tahu aku suka lagu2 depa. hehehe....and even linkin park pun aku leh dgr, metalicca, gun n roses, tommy page, tu apa tu penyanyi lama razis ismail ke apa ntah yek, aku main pakai dgr jer. selagi leh masuk dlm jiwa aku.

Bila start aku mengenali dunia luar; jepun dan korea, makin luaslah dunia muzik aku. Tak terhad pun lagu melayu ker, english ker, siam ker, jepun ker, korea ke, mandarin, kantonis semua aku bantai. asalkan masuk dlm jiwa aku.

Persoalan kawan aku, aku fhm ker dgr lagu2 tu semua? Sbnrnya kan, aku ni, jenis main dgrrrrrr jer, tp tak pernah nak ambik port pasal lirik. Kalau tetiba aku rs cam eh, lagu ni cam best, cam ada maksud jer, barulah aku carik lirik.

Bukan takat lagu asing, lagu2 melayu pun, sbnrnya aku bukan fhm pun. sbb aku jenis tak ambik port pasal lirik. sbb tu bila kawan aku tanya, bg aku, kenapa perlu fhm lagu tu br leh dgr? Cam la aku fhm apa penyanyi melayu nyanyi. Sbb aku ni jenis dgr jer. Cam lagu Sampai Syurga, masa aku dgr tu, aku tak tahu pun lagu tu pasal apa ntah. tp aku suka dgr muzik dia. Bila aku rs cam best jer dgr byk kali, barulah aku carik lirik dia, tgk apa sbnrnya lagu ni nak citer. Same goes to lagu2 asing lain, cam lagu Korea Because I'm Stupid, Deja Vu by SS501, lagu2 Jepun yang Utada nyanyi, lagu Time of My Life (David Cook), What's About Now (Daughtry).

SO itulah aku, yg takder minat hanya pada lagu2 tertentu or genre2 tertentu. But jenis global...bak kata kawan aku, aku ni jenis otak open minded...semua blh masuk...hehehe
Peace!!!!

No comments: