Friday, June 27, 2008

Ibu Baru..

Malas nak menulis sbnrnya tp pg ni tetiba rs nak luahkan perasaan memandangkan smlm ada hal berlaku. sbnrnya dah lama dh, tp kejap ok, kejap tak ok...

Arwah mak sbnrnya meninggal awal tahun 2003 lg. sejak tu la, ayah menduda dan tinggal kt kg skrg ni dgn adik bongsu...plak tu kitaorg ni mmg tak rapat ngan ayah...so agak susah la sikit. dgn nak melayan kerenah dia yg mcm2, ngan baran dia, ngan takder tmpt merujuk..mmg susah. sbb dulu arwah mak jadi tempat rujukan kitaorg kalau ada hal apa2 terutama kalau melibatkan ayah kitoarg.

dari dulu lagi ramai gak tanya, knp tak bagi ayah kawin. kitoarg adik beradik mmg la jenis tak kisah pasal dia nak kawin ni. nak suruh dia kawin ada la sbb kesian gak kat dia...mesti la dia perlukan tmpt dia nak bercerita since kitaorg ni tak close sgt ngan dia. lagipun dia kat kg, perlukan someone yg jaga dia.

dari awal arwah mak meninggal, pernah gak berlaku kekecohan pasal mak baru. tetiba ada org sibuk nak kawinkan anak dia ngan ayah kitoarg sbb dia igtkn ayah berduit sbb ayah ada tanah sekangkang kera tu sedangkan makan minum ayah, kitaorg yg tanggung. manalah ayah kitaorg tu ada duit. kitaorg yg tanggung serba serbi..dlm kecoh2 tu, mmg tak jadi la pasal kawin tu.

tup2 skrg ni ada plak org baru. ayah panggil kitoarg balik utk kitaorg tgk dia tu ok ke tak. scr luaran kitaorg nmpk dia ok la...walaupun latarbelakang dia tu meragukan kitaorg. tp abaikan dulu la...tp bila timbul cerita tak best pasal pompuan tu, buat kitoarg rs naik angin. so kitoarg cam tak bg lah ayah kitoarg kawin ngan pompuan tu. ayah kitoarg plak sbb dah chenta ngan ini pompuan, kata kitaorg buat gitu sbb kitaorg tak bg dia kawin dan tak leh nak terima ibu tiri. sedangkan kitoarg pikir for his own good. yelah dah tua2 takkan nak cerai berai lagi kan, nak gaduh2 laki bini kan...so kitaorg tak nak la something like that happen to him. nak la dia relaks kat umah ngan bini baru dia, ngan happy...ni pompuan tu lom lagi kawin ngan ayah kitaorg, buat hal mcm2...yg bengang sbb dulu ayah marah aku kalau buat gitu, tp skrg pompuan tu dan dia wat gitu, ok plak?? mmg aku marah lah ayah aku kan...

lepas hal marah2 tu, aku terus senyap..malas nak ambik tahu lagi dah pasal perchentaan diaorg berdua tu. tup2 tahu2 dia dah tetapkan tarikh tgh july ni utk kawin. just a small ceremony. aku pernah la ckp kat akak aku, kalau dia rs itulah pilihan dia, lantak dia lah...kawin jelah dia..make sure dia kawin sblm pose sbb kesian gak dia kan, time pose terhegeh2 nak siapkan mknn utk dia dan adik bongsu aku tu. so kalau ada bini, blhlah bini dia tlg siapkan..

tup2 smlm timbul balik cerita pasal pompuan tu...lom kawin lagi dok sibuk suh angkut barang2 dia letak umah ayah. kawin lmbt lagi, dah sibuk dah arah tu arah ni. adik aku dok msg aku citer pasal pompuan tu..mls dah rsnya nak masuk campur. sbb pikirkan kesian gak kat ayah tu sbb dia dah tua. aku pun tak perfect sgt, sama la ngan pompuan tu. agaknya aku kawin nanti, aku jadi cam gitu ker, aku pun tak tahu. dok pikir2 smlm, kalau itu lah pilihan ayah aku, aku doakan moga pompuan tu, ayah aku dan aku sendiri berubah jadi org yg lebih baik. kikis perangai yg tak berapa elok tu.

pagi ni aku tgk hpon ada msg dari adik2 yg tgh bercuti kat kg. derang marah2 kitoarg ckp stop marah2 ayah lagi. sbb derang tak sanggup tgk ayah dok nangis2. kesian gak kat ayah tu. aku just balas msg derang, aku ckp, aku hanya bc jer msg2 adik beradik aku htr, tp langsung tak tepon ke buat apa2 kat ayah. maklumlah, aku ni kalau ckp mmg laser la..sbb tu aku selalunya lebih baik aku senyap dari bukak mulut.

aku hanya doakan yg terbaik utk ayah. walaupun byk perkara berlaku antara kitaorg adik beradik ngan ayah, walau kecik hati sekali pun ngan apa yg ayah pernah buat dkt kitaorg, bg aku dia tetap ayah aku. tanpa dia, aku takder kat bumi ni. tanpa dia, aku mungkin tak jadi org yg berjaya sebegini. skurangnya ayah aku masih sanggup sekolah kan kitaorg, bljr tinggi2 dan tak biarkan kitaorg jadi ntah apa2. sekurangnya ayah aku terapkan kitaorg ngan ilmu agama yg buatkan aku pikir byk kali bf terpikir nak buat sesuatu yg ntah apa2. Moga bini baru ayah berubah jadi org yg baik begitu jugak aku dan ayah aku..AMin.


No comments: