Monday, June 16, 2008

Air yg tenang jgn disangka tiada buaya...

Aku ni walaupun lom kawin, tp ramai kawan2 yg dh kawin. maklumlah aku ni dikirakan dlm golongan org kata andartu....so selalu la aku jadi tmpt ngadu kekawan yg dh kawin.

Yg terbaru ada kawan aku ni...selama ni aku igtkn derang ni loving kapel. biasalah, ada gak ler kkdg dia ngadu kecik hati ngan laki dia..tp ingtkn benda2 biasa jer...lgipun selalu dia citer masalah dia ngan laki dia tu, benda yg simple2 yg biasa la bini2 kecik hati ngan laki derang...

sampai la satu masa ni, berlaku la peristiwa, yg mn kebetulan aku ada kt tmpt kejadian. member aku ni ada la buat kesilapan sikit, tp dimaki dn dicarut oleh laki dia di dpn aku. terkejut gak aku dgr. tak sangka bila tgk laki dia tu nmpk cam baik, dan dikatakan cm ada ilmu blh kuar perkataan sebegitu sekali. aku ni tak alim pun, tp famili aku langsung tak dibenarkan guna perkataan2 tu dlm famili apatah lagi pada org yg kita syg. tak sangka ssgt, teruk tul perkataan yg kuar dr mulut laki dia....ajat di hati aku nak jer maki balik laki dia, nasihat sikit blh tak jgn guna perkataan2 teruk tu. tp risau plak kalau aku dituduh menyibuk dlm rumah tangga kawan aku. kawan aku hanya mampu terdiam jer..mungkin dia malu sbb kena marah dpn aku dn juga mungkin malu dgn perangai laki dia...kesian ssgt aku tgk...

bermula dr tu lah, kawan aku berani bukak mulut. ceritakan masalah rumahtangga dia..rupanya makian gitu tu dh biasa dia dgr setiap kali laki dia nak marah. jenis yg marah ikut suka hati dia...cam dia buat semua betul. rupanya selama ini member aku ni idup dlm linangan air mata, tak bhg dn mcm2 lg...sedih sgt dgr citer dia.

aku yg first time dgr laki dia maki2 pun, terasa dn teringt2 smp berhari2 apatah lagi kawan aku yg cacian tu menjadi mknn dia.

skrg kawan aku dh tawar hati utk bersama laki dia dn buat keputusan utk bercerai. tp dia hanya pikir anak dia yg bongsu sbb yg bongsu tu rapat ngan ayah dia. walaupun laki dia tu dh memohon maaf dn merayu2 tp hati kawan aku ni masih tak dpt terima. apatah lagi tuhan makhbulkn doa dia, tuhan tunjuk kecurangan laki dia. imagine la, dh sthn pompuan tu x guna no tepon tu, tetiba member aku br jer jumpa no tu, cuba call, terus dpt. terbongkar abis rahsia laki dia. bertambah la tawar hati kawan aku ni...bila member aku pikir balik, kecurangan laki dia tu berlaku masa dia tgh peknen anak dia yg bongsu. patutlah laki dia tak hiraukan dia. imagine la, dia yg tgh tunggu masa nak beranak, laki dia blh suh dia bawak kete ke sana ke mari lagi...sedih tak?

utk kawan aku, in case kalau dia terbaca blog aku ni....aku akan sentiasa support dia walau apa keputusan dia. aku akan sentiasa jadi shoulder for you to cry on...minta maaf kalau aku tak bg pendapat sgt sbb aku takut kalau apa yg aku ckp, takut dituduh oleh laki dia sbg penghasut. aku ni mmg cukup pantang kalau laki buat gitu kat bini...kalau syg, buat cara sayang...jgn buat bini ni cm sampah tak berguna. bila rs perlu barulah belai, bila rs tak nak dibuat cm apa.....aku sedih niiiii...

bila kawan2 citer masalah depa dlm rumahtangga, mesti derang ckp kat aku, mesti takut nak kawin kan???
takut ker yek??? aku rs aku tak le takut sbb aku percaya pada Allah. apa yg Dia buat, mesti ada sbb. so kalau Allah nak bg aku bahagia, mesti aku dpt bhg atau sbliknya...


No comments: