Wednesday, November 23, 2011

Salah Interpretation

Aku bukannya a good writer. Dan aku bukannya jenis yg pandai berkata2. Kalau aku berckp or menulis, aku main ckp jer…kkdg straight fwd jer aku ckp. Lagi menjadi “straight fwd” kalau aku tgh bengang. ;)

Kalau menulis, kkdg otak aku karangannya lain, tp ditafsirkan dalam bentuk tulisan, lain. Dan kkdg dlm menulis tu, aku mengandaikan apa yg aku akan ckp kalau “live”.

Kalau org yg biasa ngan aku, berckp ngan aku setiap hari, kenal siapa aku, kkdg derang blh agak yg tulisan aku tu, walaupun kkdg berbaur serius tp sebnrnya itu adalah gurauan.

Bg org yg tidak kenal siapa aku……kkdg org yg kenal aku pun, blh mmbuat tafsiran berbeza dgn apa yg aku sampaikan dalam bentuk tulisan. Kkdg tulisan aku tu skdr luahan perasaan, skdr gurauan senda….tp org yg membaca..membaca dalam nada dan emosi yg berlainan dgn aku yg menulis, akan melahirkan maksud yg sungguh berbeza.

Dlm sebab musabab inilah, menjadi salah satu punca aku mengundur diri dari forum dan juga certain org (terutama FB). Mls aku nak menghadapi org2 yg emosi bila membaca tulisan aku sbb aku pun seorg yg emosi ;). So the best way, utk elakkan benda2 yg tak elok berlaku, better aku jauhkan diri.

Sbnrnya dh byk kali benda ni berlaku….tp inilah aku….aku hanya menaip apa yg terkandung dlm kepala aku dan mengikut emosi dan nada bicara aku. Aku rs bukan salah aku pun utk buat org baca dalam nada berlainan dan seterusnya terjadi salah fhm. Kkdg bila kita membaca sesuatu, lbh baik kita pikir positif instead of terus pikir negatif dan membuatkan tafsiran pun dah jadi lain.

Yesterday, aku berchatting secara conference bersama kekawan. Dan dlm kami berborak tu, tetiba salah seorg kawan menegur aku bab kawin. Aku dalam ketika menulis tu, sedang tersenyum, tergelak2, membalas setiap patah yg dia kemukakan. Takder langsung perasaan marah or serius.

Mana tahu tetiba ada yg kata perbualan kami sungguh serius dan derang change the topic. Aku igtkn sekadar derang bergurau. So aku ignorekanlah.

Waktu lunch, kawan aku yg kemukakan soalan tu datang kat tmpt aku. Dia citer ngan aku yg bbrp kawan kami yg dalam group conversation kami tu, sound dia secara personal supaya tidak kemukakan soalan sedemikian pada aku. Derang risau kalau aku kecik hati/ marah ngan soalan tersebut dan aku tak mau lagi join the activity with them.

Bila dgr tu, aku tergelak2. Aku ckp la, aku tak terasa sikit pun, for me I know apa maksud sbnr dia bertanya sedemikian. And I dont know yg tulisan aku nmpk so serious.

What ever it is…..sblm hukum org, better kenal org tu dulu… ;)

PEACE!!!

No comments: