Monday, August 24, 2009

6 Programming for PIC24F

Minggu lepas satu minggu aku lepak kat Hotel Equatorial, Bangi. sbb ada training. Sbnrnya training tu nama dia "C Programming for PIC24F". Tp entahler, org yg sediakan prop tu agaknya telinga kurang pendengaran or no sense, dia tulis "6 Programming for PIC24F". (Sbnrnya td aku dah upload gambar melalui tepon sbb malas nak connect cable. Sekali belum upload betul2, aku dah tutup link tu..so takder la gambar tu. Hampeh tul la). Ni aku curi gambar dari kawan aku nyer facebook. Abaikan kawan aku yg tgh tekun sibuk buat lab assignment tu.

Training ni 2 hari pertama dia ajar pasal C programming. Not C utk software biasa ni, but for embedded system. And its totally different with C utk software biasa ni. Tu aku agak terkial2 nak buat lab dia. Nak2 melibatkan pointer. Utk embedded system nyer programming ni, mmg byk guna pointer dan jugak kena pikir pasal address dia. Tu yg pening tu.

Laktu aku ni dah berkurun tinggalkan zaman hardware/firmware. Tu yg cam tensen semacam jer rs sbb kurang fhm. Supaya rs tak ketinggalan (otai first day dok sebelah aku, tensen sih sbb dia terer...asyik peningkan kepala trainer jer...2nd day, dia dok depan...pantas sungguh dia tu), aku ngan member aku pi study kat McD dari kul 11 mlm sampai le kul 2 lbh then sambung lagi kat umah aku sampai kul 4. Cam org nak pekse. Siap ada brother tu sound masa kat McD, dia ckp ala, senang jer quiz tu, jawab biasa jer....apa ntah dia ckp lagi...

So esoknya, pelajaran makin susah, otak pun makin tensen, so lelama aku main compile jer cth yg trainer tu dah buat...hehe, just fhmkan balik apa coding dia..

Tp yg best sbb mknn kat dlm, so tensen jer, mknnnnnnnn....


Hari the rest tu, kitaorg bljr camner nak guna compiler dan debugger. Termasuk la camner nak programkan dia.. Byklah benda yg dibelajar sampai otak pun dah tepu. Tp sbb dah lama tinggal benda2 ni, aku rs tensen sbb kurang fhm. So aku plan, lepas ni aku nak study balik benda2 ni. Nak igtkan balik. Jeles aa tgk kkwn leh buat tp kita terpinga2. i know I can do it...No more malas2...

Ni la benda2 yg dipakai spjg training tu. Abaikan meja yg penuh ngan mknn dan minuman tu...

No comments: