Monday, May 25, 2009

Fanatik kah aku?

Kawan aku kata aku ni fanatik ngan Korea...Fanatik kah aku?
Jawapannya: TIDAK

Sebenarnya aku blh dikatakan global, international. Bg aku tak kira bangsa mana, negara mana, asalkan sedap di mata aku, di telinga aku, semuanya ok.

Start dari kecik lagi, aku dah biasa tgk citer pelbagai bhs. Citer Tamil, citer hindustan, citer english, arab..sbb yg tu lah yg biasa dipaparkan.

Aku ni dilahirkan sbg anak org miskin. So masa kecik2 tu entertainment takder. Sbb dok jauh dari org, so aku hanya main ngan adik beradik or khayal sorang2. X pun tgk buku. Area situ hanya ada 3 buah rumah termasuk rumah kitoarg. Dua rumah lain most of them adalah adults. So kawan ngan geng2 adults jelah. Masa tu tv pun xder. Al maklumlah hidup susah. Bak kata akak aku, kalau program Bersamamu wujud time tu, mungkin kitoarg adik beradik dah jadi salah sorang pelakonnya. Hehehehe..

Then one day, ayah aku dpt beli tv 2nd hand. Masa tu lah bermula aku kenal dunia hiburan. Aku kenal citer english cam Hart to Hart lakonan Robert Wagner, Dallas (masa tu bg aku hensemnya Patrick Duffy), American Hero, dan byk lagi. Kalau citer tamil ngan hindustan, biasanya akan kitoarg layan lepas Jumaat sbb tu lah waktu tetap siarannya. Then akan layan citer2 Arab terutama bulan Ramadhan. Byk citer best masa tu. Teringat lagi ada satu citer tu yg aku ngan arwah mak suka tgk. tp dah lupa tajuknya. So bad, sbb satu citer jer yg aku ingt sgt time aku kecik aku biasa tgk...citer PJ Holding yg ikut ala2 citer Dallas...hehehe...Dr kecik lagi, x tahu la nape, aku lebih suka layan citer2 asing banding citer2 melayu. Citer melayu yg aku paling suka dari dulu hingga skrg adalah citer2 komedi Allahyarham P. Ramlee.



Masa tu tambahan citer utk kitaorg yg dok bersebelahan ngan Thailand adalah citer2 dari sblh sana. Fhm ke tak fhm, blkg citer. Best oo layan citer Semut Hitam la, biasalah citer2 SuperHero.
Dan tak lupa masa tu lah aku suka sgt ngan citer Jepun, Chiaki. Kisah hidup seorg stewardess. tp masa tu semua alih bahasa la.


Aku nak carik balik la citer ni...best oooo...igt lagi lagu dia, "Cikgu Hiroshi cikgu yangggg baik hati..bla bla bla"

Bila tv kat umah tu dah rosak, mmg takder lah entertainment utk aku. Sampailah aku Drjh 5, pindah umah sewa lain sbb umah sewa tu ada problem ngan air kotor masuk telaga (rumah aku takder paip, telaga jer, org miskin katakan).

Bila dok umah baru ni, adalah kenal jiran tetangga, so hiduplah menumpang tv umah org. Zaman tu ngan citer Cina, citer omputih ngan citer hindustan. Biasa la aku melayan....Tp hanya tertakluk pada si tuan umah pasang citer apa..Mana blh weh suka2 tukar channel tv umah org...Nak kena pelempang ker.

Then bila arwah mak ambik tv arwah nenek yg lama (sbb pakcik belikan tv baru utk nenek), barulah entertainment wujud kembali kat umah aku. So blh lah nak melayan citer2 yg ada. Time tu pun, aku biasa melayan citer2 English, hindustan dan cina. Ala...masa tu kalau citer2 luar mesti alih biasa punya. So layan jelah kan. kecuali english, cina ngan india, guna original suara.

Bila tv rosak kembali, hidup lagi menumpang. Nak tgk 21 Jump Street pun kena tumpang tv umah org. laktu tuan umah bukan jenis tgk citer omputih. Haruuuu...Bila pi sekolah, kawan2 dok bercerita tgk citer tu, tgk citer ni, terlopong jelah. Almaklumlah takder tv katakan. Citer glamer cina, Police Cadet pun hanya mampu dgr kawan2 jer bercerita..

Time dpt tgk tv pun, bila pi umah pakcik makcik, umah nenek jer..Sian tul la....bila igt balik kisah hidup masa dulu2 cam kesian pun ada kat diri sendiri. Mujurlah adik2 tak merasa hidup susah cam aku adik beradik dulu2. Dulu bapak beli kipas angin kecik tu pun jakun nak mampus..Hahahaha

Malas nak citer pjg kan..So sampailah aku dpt masuk asrama, masuk matrik dan terus ke universiti dan kuar universiti, itu lah aku. Seorg yg jenis layan semua citer asalkan aku rs best. Masa aku mula2 keje dulu, balik jer keje, aku akan beli cd sampaikan cam acara wajib. Masa tu cd lanun masih dihalalkan (hehehehe). Rm10 dah dpt dah dlm 3 keping cd. berlambak2 cd aku beli. tp masa tu aku dok layan beli cd english, hindustan or cina jelah. masa tu mana lagi wujud citer2 korea ngan jepun di jual berleluasa. Sampailah one day, ex pakwe aku kenalkan aku ngan citer jepun. Dia pun cam aku gak. Mn citer best tak kira negara mana, dia layan. Citer iran pun dia layan. So sbb jumpa geng kan, start lah aku layan citer jepun.

Citer jepun kitoarg suka sbb citer dia lain dari yg lain. Means, jln citer dia takder lah asyik samaaaaa jer. Setiap citer ada kelainan dan mesej berlainan yg ditonjolkan. Tak cam citer korea, dia nyer citer lebih kurang sama jer, cuma pelakon dia lain, garapan dia lain. tp cam blh di agak ending dia camner.

Start aku beli cd jepun bila Hiro Comic, kedai video jepun start bukak kat sogo. Masa tu lah start aku beli cd2 Jepun. Dan melarat lah sampai skrg ke citer2 Korea plak.

Sbnrnya, start aku kenal ngan download mendownload ni, aku dah kurangkan beli cd2 english ni. Utk citer2 english, aku lebih suka download. sbb dah byk tmpt aku leh download citer2 ni. Kalau aku mls download or citer tu faveret aku, barulah aku akan beli cd. Citer2 korea dan jepun aku mls nak download2 ni. Bukan apa, citer dia, waduhhhhh berbelas2 episod or berpuluh episode. Mn tahan sih nak tunggu download satu2. nak2 skrg dah murah. Baik la aku beli ajer. disebabkan aku asyik beli cd2 korea, taiwan dan jepun lah, agaknya kawan2 aku igtkan aku ni fanatik citer2 ni. Padahal derang tak tahu, berlambak lagi citer2 selain dari 3 negara ni, aku dok simpan tunggu turn nak tgk.

Salah satu feveret movie adalah parody or spoof film. Kalau yg ni sah2 aku beli cd. Almaklumlah kawan aku tak pernah downloadkan utk aku citer2 ni. Aku suka sbb citer2 ni blh buat aku hilang tensen...hahaha


P/s: X leh nak citer pjg2 sbb mls nak menulis. kalau ikutkan hati byk nak citer ni. Ari tu pi umah akak, abg ipar tanya, nak wat apa ngan cd2 yg aku kumpul zaman aku keje dulu. Berlambak kat umah derang. Ikut hati abg ipar aku, dia kata dia nak campak buang jer. Tp aku ni jer cam sayang ooooo...dah bertimbun duit aku abis beli cd2 tu. Tp kalau simpan pun utk apa yek???

Next: Fanatikkah aku 2...tunggu....(tgn dah tak larat nak menaip ni)

No comments: