Wednesday, June 22, 2011

Segalanya Di Tangan Anda

Ada suatu ketika member aku message aku pasal bos dia meluahkan perasaan yg staff dia takder pun add dia as friend dalam facebook. So member aku and ofismatesnya pandang sesama sendiri dan masing2 ckp (of course la bukan dpn bos derang) “sapa yg sanggup nak add bos as fren? Kantoi la beb”

Aku skdr gelak jer. Mmg kalau ikut logik, sapa nak add bos sbg fren utk facebook? Nak2 kalau main FB time office hour…. Habissss kantoiiiiiiii…

Tp berlainan ngan aku. Org yg memperkenalkan FB kat aku adalah bos aku. Dialah the first and the only fren yg aku ada for months (dlm sthn lbh gak). Dia perkenalkan FB masa aku tgh sambung master dan tugasan aku masa tu kena buat flash.

So dia suh aku create account FB so that dia leh tunjuk kat aku cth flash yg ada kt FB dia. So aku create account, add dia as fren, tgk application tu then aku ignore account tu gitu jer.

Bg aku FB xder kepentingan pun dlm hidup aku. Sbb tu aku wat derk jer. Even kawan aku citer mcm2, still aku takder minat pun utk try bukak dan intai apa yg patut.

So one day adik2 aku lepak umah aku then semua org cam dok sibuk update FB masing2. Tgk derang tu buat aku rs cam nak try tgk apa yg patut. Aku try gakler application yg member aku ckp, tp satu apa pun aku tak reti nak tekan mn.

Aku pun tak sure camner aku leh jumpa Farmville. Start situlah, aku gunakan FB ni sbg medan utk aku main game. Dan sikit demi sikit kawan aku pun bertmbh. Lelama aku dah jadi addicted ngan game2 yg ada.

Masa tu aku langsung tak ambik port pun pasal status2 org. Tak kuasa aku nak ambik tahu. Bg aku, baik aku layan game daripada dok intai org buat apa.

Tp lelama aku cuba la baca sikit demi sikit status org. Lelama aku pun start update gak status aku. Lelama jadi cam satu tabiat plak. Cam best plak meluahkan perasaan kat situ walaupn just a simple word. For me, aku tak kisah pun org baca ke tak, yg penting aku rs best. Maksud aku kepuasan diri adalah lebih penting.

Kenapa kita guna FB? Bg aku jawapannya, aku dpt main game dan dpt jumpa balik ngan kekawan lama. Means dapat hubungkan balik kekawan kita yg telah lost contact selama ni. Sbb tu aku rs FB ni menarik. Imaginelah, kekawan dari zaman sekolah rendah sampailah ke uni. Cuba korang congak, ada brp ratus kawan tu… Tak campur lg ngan kekawan yg kenal masa keje, masa gi jejalan, di alam cyber…Fuuhhh berderet tu friend list.

FB ada mcm2 features. Dan itu menjadi hak kita utk setting kita punya account. Tp dua tiga menjak ni, aku asyik baca status org yg mempertikaikan features yg ada kat FB ni.

Aku tak th la org lain camner kan. Tp ni pendapat aku dan diri aku la kan, aku ada ramai kawan dlm list aku, tp perlu ke aku tahu apa status semua kekawan aku? Perlu ker aku baca semua status derang? Bg aku kegunaan FB adalah utk berhubung supaya tak lost ctc ngan kekawan tp tak bermakna aku kena ambik th kehidupan seharian dia buat apa.

SO bila ada tulisan2 yg mempertikaikan kekawan derang hide derang, aku rs nak tergelak. Nak2 lagi bila derang ckp, better remove jer org2 yg hide derang. Sbb bg derang, wat for jadi kawan tp org tu tak mo baca status korang, dan korang takleh nak komen derang tu.

Bg aku, tak semua status kekawan aku, aku nak baca. Dan kkdg aku tak baca langsung pun. Aku baca org2 tertentu jer. So kalau tak baca, dan hanya memenuhkan wall, so buat apa korang nak displaykan? But we still fren. Hide our fren nyer status, doesnt mean kita tak mo kawan dah ngan dia.

And sometimes kita pun naik bosan gak kalau status fren kita tu asyik la ngutuk org, salahkan org, cam dia jer yg teraniaya…means status yg kurang sihat. Sekali dua for me its ok. Tp kalau kerap sgt, tak ke muak?

Pernah suatu ketika dulu ada org yg pertikaikan what for jadi kawan, tp tak pernah tegur pun. So better remove jer. Cuba imagine kalau ada kawan more than 50 org, agak2 korang nak message sorang2 ke tanya khabar? Takdernyer kan?

Sbb tu bg aku, korang nyer wall, korang nyer account, itu adalah hak korang utk tentukannya camner. Kalau org tak suka, dakperlah. Hak masing2 kan.

Aku pun tak kisah kalau org nak remove aku ke apa, Hak masing2 kan. Bg aku FB adalah skdr nak hubungkan aku ngan kekawan lama aku. Walaupun aku takder nyer nak bertanya khabar derang, but at least, I know, kat mn nk ctc derang.

BUt kalau org tu berniat jahat nak berkawan ngan korang, baik korang remove jelah cepat2. Takder faedah pun kawan ngan org gitu.

So to all my frens, tak kira lah yg dikenali di mana saja yg dlm fren list aku, kalau nak remove aku, dipersilakan. Itu hak korang utk menentukan apa yg terbaik utk korang. Prinsip aku, sapa nak kawan ngan aku, dipersilakan, kalau tak mo, aku pun tak kisah. Hak masing2 kan. PEACE!!!!

 

2 comments:

Cik Liza said...

hehehe.... u takkan remove i kan?/

tapi i ada add boss.. ex boss lah tapi.. current one sorry mory

plug2pin said...

taklah...i tak remove u lah...hahahaha...
takat ni tak remove kekawan kecuali org2 yg asyik tunjuk free money derang tu. Bosan sih asyik dok tayang2 duit lps tu dok kata kita rugi sbb tak melabur cam derang..duuhhh