Friday, April 30, 2010

Dengki Mendengki Membawa Berkat ker??

Aku suka baca blog org. Suka baca kisah kehidupan org lain. Yelah kan, setiap org, hidupnya berbeza. Pengalaman masing2 berbeza, pandangan berbeza, interest berbeza...bak kata org, rambut sama hitam tp hati lain2.

Dlm baca2 blog org tu, mcm2 citer la yg aku jumpa. Ada yg dikutuk kaw2, ada yg mengutuk. Ada yg dikata dan ada yg mengata. Tp dalam pada tu, ada yg memuji dan dipuji.
Bagi aku, aku bukak blog ni utk diri aku sendiri. Lebih kepada nak luahkan perasaan. So aku takder pun intention utk suh org semua mai baca blog aku. Sapa suka singgah, meh la singgah walapun aku bukannya leh sediakan air ke, kuih ker kan...Tp sapa yg tak suka, dakpelah... Sapa yg suka baca apa yg aku tulis, dipersilakan baca, sapa tak suka, blhlah jelajah blog org lain.

Sbb aku gitu, aku pun anggap org lain pun camtu. Meaning, derang punya hak utk tulis apa sajer dlm blog dia, nak citer pasal hidup dia, pasal harta dia ker, pasal anak2 ker, pasal laki bini ker, pasal apa yg dia mkn ker, apa yg dia minum ker, mn dia pegi ker..itu hak masing2. Bukannya dia byr kat kita utk menulis pun kan.

Dan bg aku, setiap org ada pandangan masing2. Kkdg kita baca blog org tu, citer pasal sekian2. Kkdg bg aku, aku bantah apa padangan dia. Tp aku tetap respek apa panadangan dia. Sbb setiap org ada pandangan masing2. Yelah, kkdg kita rs apa yg kita pikir tu betul, tp pada pandangan org lain, salah. Dan kkg kita rs salah, tp bg org lain betul. Dan aku tak memaksa org lain utk ikut pandangan aku, dan aku pun tak suka utk org lain memaksa aku ikut apa yg derang pikirkan.

Bg aku dengki tu tak salah kalau ke arah kebaikan. Maksud aku, kita dengki tgk kelebihan org lain, kejayaan org lain, so kita usaha lagi bagus utk capai seperti tu. Tp dgn cara baik la. Dgn usaha yg lebih lagi. Bukan dgn cara yg jahat. Cam kita gi kutuk org tu kat blog org lain ker, or kalau in reality, gi bomoh2 ker....

Entahlah kan...Allah dah bg setiap org akal utk berpikir sebaik2nya. So gunakanlah sebaiknya. Aku pun bukannya baik pun, sbb tu aku suka kalau aku ditegur supaya aku tak terus lalai...Walaupun masa ditegur kkdg pahit utk ditelan, tp its better daripada kita dok asyik buat kesilapan


No comments: