Wednesday, June 6, 2012

Sekilas…..

 

LOOK DOWN

Cerita 1
Pi baiki kereta kat satu workshop yg aku dah biasa. Blh dikatakan staff2 dia dah kenal aku dan kalau aku datang jer, geng2 derang akan panggil sorang mekanik ni yg mmg dedicated buat kereta aku. Jarang mekanik lain yg buatkan. So blh dikatakan aku pun dah kenal mekanik2 kat situ.
Bila sampai kat situ (sbnrnya kali kedua pi sbb hari sblmnya pi, derang kata kereta penuh, so tak dpt setelkan kereta aku, so derang minta aku dtg esoknya), nmpk dua org brothers dok melepak menunggu kereta derang. Dari pakaian derang, dah tahu pun derang bukan mekanik kat situ (lagipun aku dah kenal semua mekanik situ) sbb mekanik2 situ pakai uniform derang dan brother2 tu pakai baju cam nk gi jejalan (later found out derang tu just customer).
Kuar jer kete, derang plak yg lebih2 tanya masalah aku apa. Mcmkan derang tu mekanik. Tp memandangkan derang bertanya cara elok, so aku layankan jer.

Brother: Ye dik, apa masalah kereta adik?
Aku: Tayar depan kereta bunyi2. (padahal masa ni, mekanik lain dah nmpk aku, dan dok carik mekanik yg biasa baikikan kereta aku)
Brother: Ooooo…yeker……camni la dik, pi tanya kat abg yg pakai baju tu. Derang tu mekanik. (sambil tgn tunjuk kat geng2 mekanik)
Aku: (Senyum jelah)…..

Cerita 2
Masih brother2 td. Tapi salah sorang tu mai kat aku, cuba bertanya lebih lanjut. Time ni mekanik tu gi test kereta aku.

B: Kereta kenapa?
A: Tayar depan kereta tu bunyi2.
B: Bunyi camner?
A: Bunyi dia MACAM kalau kita lalu kat lintasan zebra tu, bunyi degup degup tu….
B: (Sambil muka tahan nak senyum mengejek) MEMANG LA kalau kita jln kat lintasan zebra, mmg akan bunyi gitu. Bunyi biasa la tu.
A: (Mula rasa bengkek) Memang la kalau jln kat lintasan zebra tu bunyi gitu. Tapi ni saya kata kat jln biasa yg takder lintasan zebra. Kan saya kata tadi MACAM..

 

IKUT PERMINTAAN

Sambil menunggu kereta di test, aku dok baca paper metro. Ternmpk headline berita pasal artis kahwin pakai seksi. Alasan derang:

ATAS PERMINTAAN

Senangkan artis. Kenapa pakai seksi? “Terpaksa…sbb pengarah suruh, sponsor suruh….”

Tp kenapa bila SPONSOR PALING BESAR dan PENGARAH PALING BESAR suh, derang tak ikut yek?

Aku confuse…….

 

**********************************************************************************************

will be continue….

No comments: