Wednesday, June 6, 2012

SAKIT

 

My plan is, lepas baiki kereta, nak pi mengurut sbb badan rs tak ok lepas demam bbrp ari ari tu.

Lepak kat bengkel ari tu, terjumpa ngan sorang pakcik ni. Borak ngan dia. Tup2 dia kenal my arwah bos. Borak2 rupanya dia ni pakar saraf (not doctor but alternatif one). Dia belajar pasal saraf dah byk tahun and ramai yg berubat ngan dia dan alhamdulillah ramai yg dah ok after that. But jgn sekali2 kaitkan dia dgn bomoh all those thing. More to scientific things. Even though, Allah bg kelebihan kat dia utk nmpk certain2 thing. Nice to talk with him.

Pakcik: Awak ni sakit…
Aku: Haaa?
Pakcik: Awak byk sakit sblh kanan. Kidney awak cam tak berapa ok. Byk yg sakit, lebih pada kanan
Aku: Camner pakcik tahu?
Pakcik: Allah bg kelebihan kat saya.

Kebetulan ada sorang pakcik ni yg ada penyakit jantung, mai berurut ngan dia kat kerusi kat bengkel tu.

Patient1: Dia mmg blh nmpk. Camner dia leh nmpk tu, sbnrnya badan kita sendiri yg tunjukkan. Cthnya, macam mana badan kita bergerak, apa kita buat…(body language)
Alhamdulillah, saya rs dah byk sgt ok lepas berurut ngan dia.
Pakcik: Saya urut bukan main urut2 gitu jer, saya urut kat saraf mana yg terlibat jer. Cthnya dia ni sakit jantung, saraf2 yg terlibat selalunya kat sini, sini , sini..(sambil tunjuk part2 sakit tu kat patient tu). Kalau saya tekan sini, mesti tak sakit sbb kat sini tak terlibat (sambil dia tekan, dan patient tu geleng kepala menandakan tak sakit)..tp kat sini kalau saya pegang mesti sakit (sambil dia pegang dan patient tu mengaduh sakit).
Patient1: Mmg betul apa dia ckp Dik. Ada buku anatomi kat umah. So mmg betul pun apa yg dia ckp.

Pakcik tu urut kat saraf yg sakit tu, sampai la patient tu dah tak rasa sakit kat tmpt yg dikatakan sakit tu.

Dok borak2 ngan derang sambil tunggu kereta.

Patient1: Awak dah kawin belum?
Pakcik: Dia ni lom kawin. Anak dara lagi ni. Dia nak lelaki yg jenis bla bla bla……..

Aku tergamam jap. Memang apa yg dia ckp semua betul. Sampaikan jenis lelaki yg aku suka pun dia tahu. Pakcik yg sakit tu pun terkejut.

Patient1: Camner ko tahu?
Pakcik: Aku nmpk…leh bacaaa…

Masa aku berpeluang lepak2 ngan pakcik tu, aku tanya2 la dia. Sambil dia dok soal jawab pasal agama ngan aku.

Aku: Saya ni ilmu agama kurang
Pakcik: Kamu pompuan, ilmu kurang dakper. Nanti laki kamu kena ajar kamu. Tp kalau laki ilmu agama pun kurang…ishhh bahaya, sbb camner dia nak ajar keluarga dia. Sbb tu kawin, carilah yang beragama baik.
Aku: Insyaallah. Hmm…camner pakcik leh baca yek?
Pakcik: Saya nak cerita pun susah. Saya belajar dan Allah pun bg kelebihan kat saya.
Aku: Camner pakcik nmpk org tu sakit kat mn? Camner pakcik leh baca pasal org tu? (byk tul masa ni soalan. Sbb aku tak puas hati)
Pakcik: Roh kamu yg bercerita….(senyum)….kkdg cara kita berdiri, cara kita buat apa2…..lenggok badan kita….

Dari cerita tokey bengkel tu, anak tokey dan mekanik situ, mmg pakcik tu glamer. Ramai yg dtg berurut saraf ngan dia dan alhamdulillah ok. Dan bukan senang utk berjumpa dgn pakcik ni sbb terlampau ramai permintaan. So alang2 dpt jumpa, aku pun ambik kesemptan berurut dgn dia.

Bukan berdua jer tau..tp reramai dan anak perempuan tokey tu temankan aku sbb yg lain semua laki. Dan aku hanya urut kaki dan tgn shj. Bak kata pakcik tu, jgn bazir masa urut kat tmpt tak sakit. Urut kat point2 yg sakit jer.

Alhamdulillah, hilang sakit yg ada. Tp pakcik tu ckp, sbnrnya kena urut byk kali baru betul2 ok. Tp takpelah…sikit2 pun dah ok. Tgh2 kitaorg berurut tu, tetiba dtg plak org sakit ahmar minta urutkan. Dgr berita dia dtg, terus terjah.

Sblm aku blk tu, dah beratur org menunggu utk diurutkan…. Winking smile. Sblm blk, nasihat pakcik

1. Jangan makan telur
2. Jangan minum ais
3. Tak payahlah pakai kasut2 tinggi. Pakai kasut flat jer. Sakit kaki tu nanti….

Smile

No comments: